Så blev Svenska kyrkan vänster: ”De hade tidsandan med sig”

Johan Sundeen har forskat om "68-kyrkan". Foto: Pixabay / Filip Asphäll
  • Torsdag 1 apr 2021 2021-04-01
E-post

SVERIGE Hur kommer det sig att Svenska kyrkan har blivit så vänstervriden? Forskaren Johan Sundeen berättar här för Nyheter Idag om hur det gick till när en kristen 68-vänster tog greppet om kyrkan inifrån – och aldrig släppte taget.
– Man får en förvärldsligad kristendom där människan blivit viktigare än Gud, säger Sundeen.

Stämmer det att Svenska kyrkan har en politisk slagsida åt vänster? Ja, men det gäller framför allt den nationella ledningen, menar Johan Sundeen.

– Det finns många församlingar där människor inte alls är vänster och man har ett ganska traditionellt trosliv. Men den krets som har satt bilden av Svenska kyrkan som opinionsbildande aktör är definitivt väldigt vänsterpräglad sedan 1970-talet, säger Sundeen.

Han är docent i idé- och lärdomshistoria och jobbar som universitetslektor vid Bibliotekshögskolan och Akademin för polisiärt arbete vid Högskolan i Borås.

I sin bok ”68-kyrkan”, som ingår i ett forskningsprojekt om arvet efter 1968, beskriver han hur detta politiska skifte inom Svenska kyrkan gick till. Hur ett nätverk av så kallade vänsterkristna uppstod och fick ett starkt inflytande inom kyrkan.

– Boken belyser det som man brukar kalla för den långa marschen genom institutionerna, alltså hur vänstern på 60-talet skiftade strategi. Man kom på att det aldrig kommer att bli en väpnad revolution – arbetarklassen har inte motiv att göra det. Man diskuterade andra strategier att ta makten och då lanserade studentaktivisten Rudi Dutschke uttrycket ”den långa marschen genom institutionerna” – man skulle erövra institutionerna inifrån. Jag tycker att Svenska kyrkan är ett av de absolut bästa exemplen som vi har i Sverige – tillsammans med humanvetenskaperna vid universiteten, lärarutbildningarna, stora delar av kulturlivet – på hur man var mycket framgångsrik med detta.

Under slutet av 1960-talet stärktes den radikala vänstern i Sverige vilket också fick genomslag i Svenska kyrkan. Johan Sundeen beskriver det som att det fanns ett informellt nätverk av kristen 68-vänster som försökte skapa en syntes mellan marxism och kristendom, och som såg upp till de kommunistiska diktaturerna i omvärlden.

– Det är framför allt yngre kristna människor som är verksamma vid universiteten, ofta doktorander eller i slutet av sina studier, på väg ut och bli präster. Men de backas också upp av en del äldre aktörer. De här personerna är duktiga opinionsbildare och kommer att få stort inflytande på diverse plattformar, tidskrifter som Kristet forum, Vår kyrka och Vår lösen. Det som man hela tiden driver väldigt starkt är till exempel att kristendom och politik hör väldigt nära ihop. Och inte vilken politik som helst utan kristendom och socialistisk politik. En del av de här rösterna går så långt att de säger att kristendom och socialism är samma sak.

Johan Sundeen berättar att många av dessa vänsterkristna gjorde karriär inom kyrkan. Han nämner bland annat K.G. Hammar och Anders Wejryd, som tog sig ända till toppen och blev ärkebiskopar.

Nuvarande ärkebiskop, Antje Jackelén, förekommer inte i Sundeens källmaterial, men han bedömer att även hon verkar i samma anda.

Prova en prenumeration för 69 kronor och läs bland annat om:

– medias betydelse för att de vänsterkristna fick makt

– kyrkans partipolitiska styrning (”något oerhört anmärkningsvärt”)

– kombinationen marxism och kristendom (var Jesus socialist?)

– hur den kristna rörelsen svängt från stöd för Israel till pro-palestinskt engagemang

– kyrkans närmande till islamismen

Redan medlem? Glömt ditt lösenord?

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag