Så ska SD locka väljare – satsar 50 miljoner
Uppstickaren Sverigedemokraterna ser ut att kunna behålla rollen som vågmästaren, men det är långt ifrån säkert. Det är ännu ett halvår kvar till valet och de rödgröna ser ut att dra ifrån i opinionen. Nyheter Idag har ställt fem frågor till Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder.
Få partier väcker mer känslor än Sverigedemokraterna, riksdagens yngsta parti. En tydlig trend hos partiets väljare är inte minst engagemanget i sociala medier. Facebooksidan ”Sverigedemokraterna i riksdagen – ja tack” samlar nästan 70 000 gillningar, vilket är dubbelt så stort som tvåan Socialdemokraterna med 35 000 gillningar. Nyheter Idag har frågat partisekreteraren Björn Söder hur Sverigedemokraternas plan inför valrörelsen ser ut.
Hur ska SD locka väljare till EU-valet?
– Vi visar tydligt att vi vill skicka ned ”vanligt” folk till Bryssel som kan representera just ”vanligt” folk. Detta till skillnad från övriga partiers proffspolitiker och medieprofiler. Vi tror att vår profilering av våra toppkandidater kommer att vinna starkt stöd.
Vi kommer också satsa på att få väljarna att förstå hur viktigt EP-valet är för Sverige och partiet. Vill man att det skall gå bra för SD i riksdagsvalet i september är det viktigt att även rösta SD i EP-valet.
– Jag har tyvärr hört från många håll att man inte vill legitimera EU genom att rösta i EP-valet, men att man annars är varm anhängare av SD och kommer rösta på SD i valet i september. Man måste förstå att dessa val hänger ihop. Ett bra valresultat i EP-valet banar vägen för ett bra valresultat i riksdagsvalet. Och vice versa. Om det går dåligt i EP-valet blir det en brantare uppförsbacke i riksdagsvalet.
Hur stor budget har SD i valrörelsen?
– Vi kommer att satsa kring 50 miljoner kronor i valrörelserna.
Vilken kanal är viktigast för att nå väljare?
– Vi satsar stenhårt i sociala medier. Vi har till exempel redan den största sidan på Facebook bland de svenska partierna. Det kommer vi att nyttja. Sedan satsar vi mycket på TV-reklam, annonser med mera. Men vid sidan av detta kommer vi självklart att vara ute på gator och torg och träffa väljarna och samtala med dem. Man får inte komma ifrån att den mänskliga kontakten är otroligt viktig.
SD är dubbelt så stora som tvåan Socialdemokraterna på Facebook. Vad beror det på?
– Vi har satsat mycket på Facebook och vi har också skaffat oss specialkompetens inom partiet vad gäller sociala medier, vilket vi inte hade i förra valet. Sedan har SD alltid varit stora på internet. Nu gäller det för oss att behålla detta försprång.
Vilken politisk fråga kommer vara viktigast för SD att driva i valet?
– Vi kommer på valkonferensen att anta en valplattform och de frågor som vi särskilt skall prioritera. Men jag är gaska övertygad om att de frågor som kommer stå i fokus är invandring, äldreomsorg och kriminalpolitik. Till detta kommer arbetsmarknadspolitik, där SD profilerat sig allt mer de senaste åren och idag har en välgenomtänkt politik med bra förslag för att gynna såväl småföretagarna som löntagarna.
– Under vintern/våren kommer vi att satsa särskilt på att vinna över S-väljare och visa att framtidens parti för de svenska löntagarna inte är sossarna utan Sverigedemokraterna.