Så undviker du att gå upp i vikt under Ramadan

Låt inte religionen stå i vägen för en fin figur. - Montage: Nyheter Idag
  • Söndag 29 Jun 2014 2014-06-29
E-post 0

HÖGTIDER Viktökning är ett ständigt återkommande problem i samband med den muslimska  fastemånaden Ramadan.  Fastan må förnya andligheten men gör ytterst lite för att trimma midjan. Tvärtom går många muslimer upp i vikt just under fastemånaden.

Det är det som händer mellan skymning och gryning – under den tid det är tillåtet att äta och dricka – som är orsaken. Frosseri, inaktivitet och avbrutna sömncykler. Muslimer stannar ofta uppe till sent på natten för att hinna äta sitt sista mål innan soluppgången, något som skapat eskalerande viktproblem i stora delar av den muslimska världen, skriver den muslimska nätsajten Muslim Medicine.

Men det går att undvika viktökning i samband med fastan. Nyheter Idag har hela listan på vad du ska göra för att undvika att bli tjock under fastan!

Sluta vräka i dig inför gryningen

Det finns massor med ursäkter för att vräka i sig chips, glass och kakor vid suhoor, måltiden före gryningen. Du försov dig, det är bara tre minuter kvar till morgonbönen och du måste ha energi inför dagens fasta. Men glöm det. Gryningsmåltiden är ingen pajätartävling, och du får inte mer energi för att du stoppar i dig mer tomma kalorier. Varva ner, ät lätt så kommer du långsamt att märka hur midjemåttet blir mer gynnsamt.

Sluta tänka på mat

Under fastan kan du inte ständigt vara upptagen med att tänka på mat och hela tiden dagdrömma om frossarfesten som tar sin början när solen går ner. En sådan fixering vid mat är ohälsosam både för kroppen och själen. Tänk på den andliga dimensionen istället och gör det bästa av fastetiden!

Träna

Fasta är den bästa ursäkten i världen för att vara mer orörlig än en potatis. Men en promenad på 15-20 minuter har aldrig skadat någon, inte ens den som fastar. Så rör på dig, din soffpotatis!

Sluta frossa vid Iftar!

Vräker du i dig mat vid Iftar? Det är du inte ensam om. Efter en hel dags fasta kan till och med den mest anspråkslösa måltid framstå som en fest. Men tänk då på att Iftar inte är avsedd att vara en uppvisning i frosseri. Måltiden är tänkt att ge styrka och energi inför nästkommande dags fasta. Du ska äta för att leva – inte leva för att äta.

Tänk på andra

Ramadan är inte bara en tid för fasta och fördjupning i det andliga utan också den tid då det är extra viktigt att komma ihåg andra, som är mindre lyckligt lottade. Att ge pengar till välgörande ändamål är en utmärkt idé, men tänk också på att det alltid behövs volontärer vid soppköken och andra välgörenhetsinrättningar. Att hasta lite för att andra ska få äta sig mätta är en verkligt effektiv viktminskningsmetod!

Sist men inte minst:

Välj bort smör och fet mjölk. Är hellre färsk frukt än sötsaker och feta desserter och när du äter kyckling och kött, välj magra delar och koka eller grilla istället för att steka i olja! Låt kvalitet gå före kvantitet och Ramadan kan bli den månad då du tappar dina extrakilon istället för att lägga till nya!

Fakta: Ramadan är den muslimska fastemånaden, då muslimer inte får äta eller dricka mellan soluppgång och solnedgång. Iftar är den måltid som serveras efter solnedgången då fastan bryts. 

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag