Sanandaji sågar jämförelsen mellan GB Sandwich och bensin: ”Dumdrygt fejknews”

Foto: Privat/Pixabay/Facebook
  • Söndag 12 maj 2019 2019-05-12
E-post 1830

SVERIGE Alla gillar inte att människor protesterar mot höga bränslepriser. Tidigare har Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 hånats i en krönika av Aftonbladets Malin Wollin. Nu sprider medieprofiler och vänsterdebattörer en jämförelse mellan glassen GB Sandwich och bensin som visar att glassen ökat mer i pris. En jämförelse som fått hård kritik – bland annat av nationalekonomen Tino Sanandaji.

Bensinpriset har stigit långt över 16 kronor litern och det finns tecken på att folk börjar få nog. Facebookgruppen Bensinupproret 2.0  har på kort tid samlat 400 000 medlemmar. Syftet är att protestera mot de höga bränslepriserna där mer än 60 procent av bensinpriset består av skatt. Av bensinpriset består 6,70 kronor av energiskatt (4 kronor 8 öre) och koldioxidskatt (2 kronor 62 öre). Dessutom läggs en 25-procentig moms på.

Även dieselpriset har gått över 16 kronor.

Men det är inte alla som tycker att de höga bränslepriserna är ett problem.

I sociala medier raljeras över bensinpriset med en jämförelse mellan prisutvecklingen för glassen GB Sandwich och bensinen.

 

Men jämförelsen har också väckt negativa reaktioner. En av de som är kritisk är nationalekonomen Tino Sanandaji som skriver i ett inlägg på sin Facebook. Sanandaji menar att det är dumdryga ”fejknews” som används för att förlöjliga de som protesterar och motståndet mot de höga bränslepriserna.

”Det vore dock bra att för en gångs skull slippa dumdrygt fejknews förklädd till ”faktakoll”. Ett exempel som sprids för att förlöjliga är att glassen GB Sandwich sen 1972 ökat i pris lika mycket i bensin, vilket används för att förlöjliga. Det är bara cherry picking av en oviktig produkt vars pris ökat ovanligt mycket”, skriver Sanandaji.

Bensinpriset ska jämföras med Konsumentprisindex, KPI, påpekar Sanandaji. KPI är SCB:s mått på den genomsnittliga prisutvecklingen i Sverige.

”Sen 1972 har bensin ökat långt mer än den allmänna prisnivån på samtliga varor och produkter, närmare bestämt 2,5 gånger mer än inflationen. Hade bensin ökat lika mycket i pris som Konsumentprisindex, KPI, hade det idag kostat 6,8 kronor litern”, skriver Sanandaji.

”De som använder sunt förnuft om priset på pumpen hade rätt, som vanligt, medan hipsters som föraktar vanligt folk och överskattar sig själva hade fel, återigen som vanligt”

Tino Sanandaji beskriver hur han själv, som boende i centrala Stockholm och inte bilberoende, inte påverkats.

”Jag som vare sig har bil eller körkort ska erkänna att jag knappt märkt att priserna skenat och aldrig funderat på hur det påverkar de som bor på landet utan kollektivtrafik och måste köra flera mil per dag till jobbet (för att inte tala om vårdcentral, posten och annat som lagts ned)”.

Han pekar på hur man i glesbygden försämrat villkoren i två ändar – dels har man avvecklat service och minskat eller inte byggt ut kollektivtrafiken, dels har priset på drivmedel höjts.

Sanandaji citerar en kvinna: ”Jag har 3,5 mil till jobbet och börjar jag klockan sju så måste jag ta bussen klockan elva kvällen innan. Det funkar ju inte””

Läs hela Sanandajis inlägg här:

 

Bli Plus-medlem och läs hela artikeln!

Missa inte våra fördjupande reportage och extramaterial i våra avslöjanden. Med Plus får du tillgång till alla artiklar, bilder och videoklipp. Glöm inte att med fler prenumeranter kan vi satsa ännu mer på relevant journalistik.

Redan medlem? Glömt ditt lösenord?

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag