SAS: Det finns ingenting som är skandinaviskt
SVERIGE I en ny reklamfilm från SAS pumpas budskapet ut att det inte finns något genuint skandinaviskt, utan att allting som finns i de skandinaviska länderna är efterapningar och kopierat från andra länder och kulturer. Nu får SAS stenhård kritik i sociala medier. ”Go woke, get broke”, skriver en användare på Twitter. UPPDATERAD.
Reklamfilmen, som är producerad av den danska reklambyrån ”&Co” och regisserad av svensken Gustav Johansson, inleds med att en kvinnoröst, på engelska, frågar vad som är skandinaviskt. Kvinnorösten svarar sig själv någon sekund senare: ”Absolutely nothing”.
”Allt är kopierat”, förklarar rösten.
Sedan ges i filmen exempel på olika saker som enligt SAS inte är skandinaviska. Allt från smörrebröd, lakrits, till föräldraledighet, gem, midsommarstången eller köttbullar. Inget är egentligen något ursprungligen skandinaviskt utan är något som vi fått till oss utifrån.
– Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör, säger Martin Adonis, kampanjansvarig på SAS, i ett pressmeddelande.
SAS-filmens regissör Gustav Johansson, som för några år sedan blev Kycklingstipendiat, har tidigare beskrivit sin ”kreativa vision” i en intervju med Resumé.
– Jag gillar att jobba med känslor och att göra det med alla medel – både musik och bild. Känslan som inte riktigt går att sätta fingret på alltid.
Flera SAS-kunder har hört av sig till Nyheter Idag under tisdagen och kommenterat filmen. En affärskund kommenterar:
– Det måste gå jävligt bra för SAS nu när de ger sig på något sånt här. Undrar hur tankarna har gått på huvudkontoret liksom: ”Nä nu går det fan FÖR jävla bra! Dags att plocka ner aktien några tior grabbar”. Herregud, suckar affärskunden luttrat.
På sociala medier är reaktionerna kraftiga. Av de som tryckt ”tumme upp” eller ”tumme ned” på SAS Youtubefilm, är det 97,2 procent som gett tumme ner (tisdag kväll).
Debattören Mattias Lindberg och Twitterprofilen Michael Levandi är två som är kritiska.
Nu har ni verkligen skjutit er i foten, @SAS .
— Michael Levandi (@mikelevandi) February 11, 2020
SD:s partisekreterare Richard Jomshof är kritisk. ”Regelrätt jävla nonsens och självhat”, skriver han. Något flygande med SAS ser det inte ut att bli i framtiden för Jomshof.
Opinionsjournalisterna Paulina Neuding och Susanna Birgersson kommenterar:
Det var ju sånt där fyndigt nonsens man (jag) skrev i ledartexter ca 2008: Julgranen är från Tyskland, köttbullar från Turkiet, demokratin från Grekland (jo, tjena) alltså måste de som vill värna svenskheten värna den kulturella mångfalden, alltså ÖPPNA GRÄNSERNA!!!
— Susanna Birgersson (@susbirgersson) February 11, 2020
Edvard Hollertz, politisk redaktör på Svenska Nyhetsbyrån, pekar på vad han uppfattar som bristande logik.
Scandinavian airlines – @SAS – är Skandinaviens "flag carrier". Ett företag som spelar på det särskilda skandinaviska för att få kunder. Och nu kommer en reklam som säger att det inte finns något skandinaviskt. Genomtänkt. https://t.co/0iIV3pTfAy
— Edvard Hollertz (@EdvardHollertz) February 11, 2020
Nyheter Idag söker SAS för en kommentar.
Hej.
Det är många som läser Nyheter Idag, men bara några tusen som prenumererar.
Om du tycker att det vi gör behövs, att det är viktigt med en alternativ röst i Mediesverige, bli prenumerant.
Vass journalistik kostar. Om inte någon är beredd att betala för den kan den försvinna i morgon.