SD-kampanjen mot brottslighet – ”Människor kan känna sig utpekade”
VALET 2014 En kampanj med budskapet ”Krafttag mot brottsligheten, mer stöd till brottsoffer” är stoppad av Skånetrafiken. Nyheter Idag har pratat med en som var med om beslutet . –Det kan finnas människor som känner sig utpekade, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.
Flera medier har rapporterat om Sverigedemokraternas kampanj där ett av budskapen är ”Krafttag mot brottsligheten, mer stöd till brottsoffer”, en kampanj som nu blir stoppad från att visas på Skånetrafikens bussar. Tidningen ETC rubricerar budskapet, om bland annat ökat stöd för brottsoffer, som ”hetskampanj”.
– Vi har bedömt att annonserna kan tolkas som rasistiska, sedlighetssårande eller svårförenliga med etiska värderingar som gäller i samhället, säger Camilla Bunke till Nyheter idag.
Vad är det som kan vara stötande med ett budskap om att ta krafttag mot brottsligheten?
– Det kan finnas grupper av människor som känner sig utpekade, säger hon.
Vilka skulle det vara? Kriminella?
– Nja inte kriminella kanske, men det kan ju vara bråkiga typer, svarar Camilla Bunke och tillägger att man många gånger haft problem med stenkastning på bussarna.
När Nyheter Idag fortsätter prata med Bunke om beslutet att stoppa kampanjen är det tydligt att det finns andra faktorer än själva budskapet som spelar in.
– Vi har haft erfarenhet av den här typen av annonsering tidigare där det har uppstått stenkastning och hotfulla situationer.
Så det handlar alltså inte bara om själva budskapet utan också om att ni är oroliga för reaktionerna?
– Nja, det är klart det handlar om budskapet. Men visst, bakåt i tiden, innan min tid, har det funnits annonser av liknande slag som har skapat oro, säger hon.
Men borde inte budskapet om ett större stöd för brottsoffer vara precis i linje med era etiska värderingar?
– Jo visst, när du vänder på det på det sättet men att skriva de här budskapen på våra bussar… När vi gör den här tolkningen får man göra en avvägning. Och det är en tolkningsfråga.
Det är dock inte helt uteslutet med annonsering för Sverigedemokraterna hos Skånetrafiken, men enligt Bunke är inte bussarna ett realistiskt alternativ.
– Det kan ju vara så att den här reklamen kan finnas på andra ställen men inte just på våra bussar, säger Camilla Bunke, som poängterar att hon inte var ensam om att fatta beslutet utan gjorde det i samråd med ett flertal kollegor.
Sverigedemokraterna – ”Ett rent sabotage”
Kontroversen om Sverigedemokraternas kampanj inför valet som var tänkt att sitta på bland annat Skånetrafikens bussar möter starka reaktioner från partiet. Martin Kinnunen, kommunikationsansvarig hos Sverigedemokraterna, är djupt kritisk och sågar beslutet om stoppad kampanj.
– Det är skandalöst att ett offentligt ägt företag på detta sätt gör sig till en politisk aktör i valrörelsen. Kampanjen kommer däremot att fortgå som planerat i Stockholms län där vi har bokat reklam på mer än 50 bussar fram till valdagen. För oss känns det som ett rent sabotage. Vi hade aldrig, ens i vår vildaste fantasi, kunnat föreställa oss att det inte skulle vara tillåtet att utannonsera krafttag mot brottsligheten. Hur det nu blir i Skåne är oklart men vi hoppas kunna få upp andra budskap på de bussar som berörs av Skånetrafikens beslut men förmodligen blir detta svårt att lösa under nästa vecka.