Skolor avskaffade avancerad matte för jämlikhetens skull
De offentliga skolorna i Cambridge, Massachusetts, har avskaffat avancerad matematiken i mellanstadiet. Syftet är att utjämna skillnader mellan färgade barn från fattiga hem, som sällan deltar i kurserna, och barn från rikare hem. Men åtgärden får kritik för att ha fått rakt motsatt effekt, då barn från rikare hem i större utsträckning kan läsa in den avancerade matematiken genom privata kurser.
– Eleverna som lyckas med matte på en högre nivå är elever med mer välbärgad bakgrund. Det drabbar ett stort antal elever, överväldigande elever från mindre välbärgade förhållanden, vilket är djupt orättvist, säger Jacob Barandes, som har barn på Cambridges skolor och är fysiker vid Harvard-universitetet, till Boston Globe.
Avancerad matematik avskaffades på mellanstadiet i Camrbidges offentliga skolor redan innan pandemin, och skolstyrelsen säger att man inte kan återinföra ämnet då många elever fortfarande ligger efter i sin utbildning. Detta då skolorna stängdes under pandemin.
Att bara erbjuda den avancerade matematiken till de som är förberedda skulle bara vidga klyftan mellan olika elever, menar skolstyrelsen.
– Vi har ett stort fokus på att adressera såväl klyftan för akademiska prestationer och klyftan för möjligheter i samhället. Men en sak som distriktet inte vill göra är att öka de klyftorna, säger överintendent Victoria Greer.