Stadium fortsätter sälja burkini efter kritik

Bild: Jin Zan/Skärmdump Stadium.se
  • Fredag 2 nov 2018 2018-11-02
E-post

Efter hård kritik på sociala medier försvann den heltäckande baddräkten burkini från Stadiums hemsida. På torsdagsmorgonen är dock det omdiskuterade plagget tillbaka, och företaget skriver på Facebook att burkinin försvann från hemsidan på grund av tekniskt fel. 

Sportkedjan Stadium har fått hård kritik på sociala medier efter att de börjat sälja den heltäckande baddräkten burkini. Enligt flera medier försvann burkinin under torsdagen från Stadiums hemsida, men är nu tillbaka. 

– Det blev någonting fel, sade Angelica Larsson, press-och informationsansvarig på Stadium, till SVT.

När SVT frågade om felet var tekniskt sade Larsson ”det var du som valde ordet tekniskt fel” och hänvisade fortsatta frågor till företaget mejl.

Stadium skrev till SVT att ”vill understryka att vi tar starkt avstånd från religion, politik, kultur, tro, etnicitet och annat som inte hör till sportens värld”.

På torsdag förmiddag publicerade Stadium ett inlägg på sin Facebooksida där man förklarade att Stadium ”står för allas lika värde och vi tycker det är en demokratisk rättighet att få röra på sig oavsett ålder, kön, bakgrund, religion, tro, kultur, etnicitet eller politiska värderingar”. Den här gången valde Stadium själva att beteckna burkinins försvinnande från hemsidan som ett ”tekniskt fel”.

Den moderata riksdagsmannen Hanif Bali hör till dem som reagerade starkt på att Stadium säljer burkini.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag