Stenhård vänsterkritik när Sjöstedt lånar ut sig till fackfientligt multinationellt miljardbolag
Mer än 63 miljarder kronor blev vinsten för det multinationella företaget Unilever förra året. Det globala företaget är känt för att förvrägra arbetare att fritt ansluta sig till fackförbund. Det hindrar emellertid inte Jonas Sjöstedt (V) från att aktivt visa sitt stöd och marknadsföra dess produkter. – Det är tydligen skillnad på vinstjakt och vinstjakt, säger Kommunisternas partiledare Robert Mathiasson.
Det globala multinationella företaget Unilever gör miljardvinster. Förra året var vinsten hisnande 63 miljarder kronor, rapporterar Svenska Dagbladet. Men trots de enorma vinsterna har företaget gjort sig känt för en tuff linje mot arbetare, inte minst i Indien. I över fem års tid förvägrades arbetare i Unilevers fabrik i Doom Dooma rätten att fritt välja facklig tillhörighet.
”Unilever kränker mänskliga rättigheter i arbetslivet”, skriver föreningen Union to union på sin sajt. Föreningen presenterar sig som ”en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening. Medlemmar i föreningen är LO, TCO och Saco”.
I grannlandet Pakistan tvingades den internationella fackföreningsrörelsen IUL ingripa. Där hade arbetarna på Unilevers fabrik urusla anställningsvillkor och uteblivna löner. När arbetare krävde bättre villkor blev de misshandlade, berättar Union to union. Det är några av exemlen på hur Unilever arbetar för att nå de otroliga miljardvinsterna.
Jonas Sjöstedt lånar ut sig till det arbetarfientliga miljardbolaget
Traditionellt sett har företag som Unilever varit ett rött skynke för vänsterpartier runt om i världen. Men med hjälp av PR-strateger har företaget lyckats få den svenska vänsterledaren Jonas Sjöstedt att agera reklampelare för dess varumärke ”Ben & Jerry” som saluför glass.
Genom ett PR-utspel till stöd för de 9000 ensamkommande afghaner, där en starkt kritiserad amnestilag väntas få stöd i riksdagen, har Ben & Jerry på ytan profilerat sig som ett företag som står upp för humanitet och mänskliga rättigheter.
Utspelet blev snabbt en snackis i Sverige varpå Sjöstedt valde att publicera en bild på sig själv med Unilevers produkt i bild.
Och bland en del hyllningar mötte Sjöstedt också kritik. Någon på Twitter frågar hur mycket Ben & Jerrys betalat för produktplaceringen. ”Vad vore kapitalismen utan sin medvetna vänster?” skriver en annan.
”Även om jag håller med om budskapet så är jag lite mer cynisk. Tror det handlar mer om marknadsföring och i slutändan tjäna mer pengar. Tror inte på att stora företag är ’goda’ på det sättet, trodde de att de skulle förlora på det skulle de aldrig stuckit ut hakan”, lyder en annan reaktion.
”Man har blivit det man en gång bildades för att bekämpa”
Nyheter Idag har talat med Roberth Mathiasson, partiledare i Kommunistiska partiet. Han är djupt kritisk till Sjöstedts agerande, även om han inte på något vis är förvånad.
– Produktplacering kallas det när det görs på film, säger han.
Enligt Mathiasson är det inget nytt. Han menar att kapitalisterna alltid har försökt påverka politiken. Om det inte vore för kapitalisterna hade vi inte varit med i EU, vi hade haft kvar ett ”vettigt pensionssystem” och en ”A-kassa värd namnet”, säger han. Att de nu använder PR-utspel och lyckas få med sig Sjöstedt på tåget är inget som förvånar honom.
– PR-nissarna på Ben & Jerrys är nog väldigt glada. De har lyckats med de de vill.
– En stor del av vänstern har blivit liberal. Det är väldigt tragiskt att se hur man har blivit det man en gång bildades för att bekämpa.
Tror du Vänsterpartiet resonerat över att de gör sig till reklampelare för ett multinationellt miljardbolag?
– Nej. Det tror jag inte. Jag tycker det resoneras alldeles för lite över huvud taget. Man vill bara vara god och snäll, man vill vara på den goda sidan.
På vilket sätt skiljer ni er från ”godhetsvänstern”?
– Jag tror inte man kan närma sig politik som om det vore någon jävla Hollywood-film med goda och onda. Det är klasskamp det handlar om, det är klassmotsättningar i samhället. Man måste ta sin utgångspunkt utifrån hur samhället faktiskt ser ut, de problem man faktiskt står inför och ta ställning utifrån vad som gynnar arbetarklassen.