Varnar för ekonomisk mediekris – Aftonbladets intäkter minskar
SVERIGE Stora medier som Aftonbladet riskerar att ”dö svältdöden”. Detta beror på att sociala medier-plattformar tar allt större del av annonskakan. Det skriver Erik Wisterberg på nyhetssajten Breakit efter att han tagit del av en kvartalsrapport från Schibsted.
Den så kallade tidningsdöden är ett återkommande tema i mediedebatten. Framför allt har flera stora medieaktörer identifierat sociala medier som Facebook och sökjätten Google som konkurrenter. Orsaken är enkel, allt fler väljer att annonsera på de plattformarna istället för på traditionella medier.
På så vis minskar tidningarnas intäkter. Ovanpå allt är det allt färre mediekonsumenter som väljer att läsa på papper, varför de stora mediehusen fått ställa om till digitala intäkter. Den biten förefaller fungera, men samtidigt äts allt större del av annonsmarknaden upp av betydligt större bolag.
Detta syns i Schibstedts kvartalsrapport för senaste kvartalet 2018 där Aftonbladets siffror redovisas. Intäkterna minskar med nio procent totalt sett. Det rapporterar Erik Wisterberg på nyhetssajten Breakit.
Vidare konstaterar han att ”lönsamheten, mätt i det något fluffiga resultatmåttet Ebitda (som elakt brukar kallas ’earnings before the bad stuff’) minskar”. Han summerar att ”om detta fortsätter har Aftonbladet inget val. Då måste de spara – rejält”.
Samma trend syns även i USA där exempelvis klicksajten Buzzfeed nyligen meddelade nerdragningar på personalen. Även medieföretaget Vice skär ner och en lång rad andra medier väntas göra likadant. Därmed förefaller trenderna i USA och Sverige gå åt samma håll.
”De kommande fem åren riskerar att bli de tuffaste någonsin. Frågan är vilka som klarar att ställa om”, summerar Wisterberg.