Weidmo Uvell om Schibsteds nya strategi: ”Ett försök att inskränka människors rätt att få ut åsikter och information”

Foto: Pressbild Tomlin Studio /Bengt Oberger CC BY-SA 4.0
  • Fredag 8 nov 2019 2019-11-08
E-post

I en debattartikel i Svenska Dagbladet föreslår två Schibstedchefer att Facebook och Google ska bli medansvariga för innehåll som läggs upp på deras plattformar. Schibsted hävdar att man inte driver frågan av ”egenintresse”. Borgerliga samhällsdebattören Rebecca Weidmo Uvell säger att det tvärtom handlar om startskottet för en kampanj för att begränsa yttrandefriheten till förmån för upphovsrätten. – Den här artikeln är koka grodan långsamt-strategin, säger hon.

Aftonbladets och Svenska Dagbladets norska ägare Schibsted går till förnyad attack på Facebook och Google i en debattartikel i Svenska Dagbladet signerad Karin Pettersson, public policy-chef och Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

I sin artikel målar de upp en mörk bild av hur offentliga institutioner ”monteras ner”. De skriver att sociala medier som Facebook, Twitter och Youtube bidragit till mycket positivt. Men i  Schibsteds värld leder plattformarna också till ”massiva problem”:

Det handlar om både politisk propaganda och valstörande verksamhet, men också lögnkampanjer riktade mot enskilda och antivetenskaplig desinformation, som – i bokstavlig mening – livsfarlig antivaccinpropaganda.

Nu vill Schibsted att Facebook, Twitter, Google (som äger Youtube) och andra aktörer ska bli medansvariga för innehållet på plattformarna. I sin artikel ger de exemplet med Stå upp för Sverige-gruppens administratör som dömdes enligt BBS-lagen, lagen om elektroniska anslagstavlor. Där tycker Schibsted att även Facebook borde ha gjorts ansvariga.

”Det är inte av affärsnytta eller egenintresse som Schibsted engagerar sig i dessa frågor, som vi menar är större än oss själva”, skriver Pettersson och Grünthal.

– Jag skulle säga att det är bara på grund av affärsnytta och egenintresse som Schibsted engagerar sig i dessa frågor, säger Rebecca Weidmo Uvell, borgerlig opinionsbildare och författare.

Hon har på sin sajt uvell.se i flera artiklar rapporterat om hur stora svenska mediebolag under flera års tid attackerat Facebook, Google och andra techbolag.

Rebecca Weidmo Uvell har granskat lobbyarbetet som Bonniers och Schibsted gör i Bryssel. I en artikel från i mars 2019 visar hon att Bonniers lagt minst 100 000 euro (cirka en miljon kronor) per år på Bryssel. Schibsted satsade under 2018 minst 200 000 euro.

Tidigare har mediebolagen uppvaktat justitieminister Morgan Johansson (S) och fått honom att hota med lagstiftning mot ”hatiskt” innehåll.

Läs mer: Morgan Johansson (S) kallar Google och Facebook till möte: ”Inte främmande för att gå fram med lagstiftning”

Nu är tonläget mjukare.

– Jag tror helt ärligt att de ändrat retorik efter gällande opinionsläge, säger Weidmo Uvell.

Karin Pettersson är en av undertecknarna av debattartikeln för Schibsted. Hon var tidigare politisk chefredaktör på Aftonbladet och är numera public policy-chef på Schibsted.

– Hon kan kalla sig vad som helst men hon blir inte mindre lobbyist för det. Karin Pettersson är en lobbyist, säger Weidmo Uvell.

– Den här artikeln är koka grodan långsamt-strategin. Mjukt och långsamt vill de bara tala om att de vill alla väl. Att de bara vill värna demokratin. Men det här är startskottet för en kampanj att göra copyrightdirektivet till lag i Sverige, säger Weidmo Uvell.

Copyrightdirektivet innehåller över 200 ändringar, men det är framförallt artiklarna 11 och 13 i sektion 4 som uppmärksammats. Dels den så kallade ”länkskatten” som innebär att exempelvis Facebook ska betala avgift om man visar delar av artiklar när folk länkar (som sker idag). Vanliga http-länkar omfattas inte.

Artikel 13 innebär ett innehållsfilter så att upphovsrättsskyddat innehåll inte ska delas. För att skydda upphovsrätten kommer yttrandefriheten att inskränkas enligt kritiker.

Rebecca Weidmo Uvell spår att Karin Pettersson kommer att använda sitt nätverk inom socialdemokratin för driva frågan.

– Vi kommer att få se andra delar av arbetarrörelsen engagerade i det här. Jag skulle inte heller bli förvånad om vi får se något liknande rätt snart i något Bonniermedia, säger Rebecca Weidmo Uvell.

Varför är det här en viktig fråga för vanligt folk att bry sig om?

– Det de vill göra är att inskränka yttrandefriheten. Bonniers och Schibsted, de kan kalla det vad de vill. Men det är vad de gör. Det kokar ner till pengar, säger Weidmo Uvell och utvecklar:

– Syftet med kampanjen – att få makt och pengar – är inte dåligt, jag är kapitalist. Men det är tydligen svårt för en sosse som Karin Pettersson att vara ärlig med det.

Hon fortsätter:

– Värsta hotet är att man tar yttrandefriheten för given. Genom tiderna har det alltid funnits makthavare som velat inskränka den. Man måste alltid försvara den. Den här debattartikeln från Schibsted är ett försök att inskränka människors rätt att få ut åsikter och information, säger Weidmo Uvell.

Hon beskriver också delvis kampen mellan de stora techbolagen och de stora svenska mediehusen som en kamp om tolkningsföreträde.

– Egentligen skiter mediebolagen i vad som publiceras (på Youtube eller på Facebook). Det är bara en hävstång in i debatten. Det finns många medborgarjournalistiska bloggar som på allvar börjat hota medias tolkningsföreträde. De vill ha tillbaka det. När tolkningsföreträdet är borta får de kämpa mycket hårdare för att tjäna pengar, säger Weidmo Uvell.

Rebecca Weidmo Uvell är aktuell med en bok om yttrandefrihet där hon bland annat intervjuat Facebook Sverige. Boken når bokhyllorna efter julhelgerna.

Vass journalistik kostar

Hoppas du gillar Nyheter Idags journalistik. Att vi granskar och erbjuder något annat än SVT, SR och de stora drakarna.

Vi vill tro att det finns ett behov och en önskan om en alternativ, tuff nyhetssajt.

Men för att vi ska kunna överleva behöver vi prenumeranter.

I dag är det över en halv miljon som läser oss varje månad. Men bara några tusen som prenumererar.

För att vi ska kunna fortsätta utmana behöver vi fler prenumeranter. Så enkelt är det.

Skulle vi dessutom öka antalet prenumeranter till två procent (10 000) av de som läser oss, skulle vi kunna anställa 4-5 journalister till.

Bli PLUS-medlem

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag