Zackrisson: Foliehattsteorier om SAS-filmen sänker Aftonbladet

Foto: Nyheter Idag/Twitter
  • Onsdag 12 feb 2020 2020-02-12
E-post

Aftonbladet lanserar foliehattsteorin att nyhetsartiklar, bland annat från Nyheter Idag, ”kapat” SAS reklamfilm och orsakat SAS:s fiasko. Att det kan handla om att filmen helt enkelt är för dålig är inget man verkar ha reflekterat över. Återigen gör Aftonbladet en rejäl dikeskörning, skriver Nyheter Idags redaktionschef Pelle Zackrisson.

När SAS reklamfilm får massiv kritik är Aftonbladets ryggradsreflex inte att granska reklamfilmen.

I stället sväljer man SAS förklaring om att reklamkampanjen blivit ”attackerad”. Tvärsäkert slår Aftonbladets Jenny Wennberg fast att ”svenska högerpopulistiska sajter och den ryska propagandajätten Sputnik, som inte är mycket mer än Putinmedia, (kapat) reklamsnutten från SAS ”Vad är Skandinaviskt?”.

Sputniks artikel publicerades klockan 07.23 på onsdagsmorgonen svensk tid, dagen efter att SAS tagit ner filmen.

”Attacken mot SAS-reklamen visar att trollkriget är här”, skriver Aftonbladets Wennberg som skriver: ”Men de nyttiga idioterna är många och de göder antisvenska intressen i Ryssland.”

Som dessutom backas upp av en artikel på redaktionell plats där man tvärsäkert slår fast: ”Så kapade högerpopulistiska nätverk SAS nya reklamfilm”.

Som vittne använder man researchern Mathias Cederholm. Cederholm som för övrigt sedan många år sitter i styrelsen för Jan Myrdalsällskapet, som tidigare delade ut det ökända Leninpriset.

Cederholm uppger att Nyheter Idag (och Samhällsnytt) var bland de första att uppmärksamma reklamfilmen. Det är ett rent faktafel. Nyheter Idags artikel publicerades 22:14 på tisdagskvällen. Då hade över 12 000 användare gett filmen en tumme ner på Youtube.

Massor av kritiska kommentarer, synbarligen utan koppling till högerextrema nätverk, har skrivits på Facebook och Twitter under både tisdagen och onsdagen.

Nyheter Idag har rapporterat om reaktioner, de flesta har varit negativa. Några har varit positiva. Vi har försökt få svar från SAS om filmen.

Vi vill veta vad de har för belägg för påståendet om en ”attack” och att deras kampanj ska ha blivit ”kidnappad”. Har de alls funderat på om det kan vara filmen det är fel på?

Redan när jag skrev den första artikeln om reklamfilmen sökte jag SAS för en kommentar. Jag har mejlat dem frågor och vill bland annat ha svar på vilka i koncernledningen som hade sett filmen innan den publicerades. Vem godkände filmen, och så vidare.

Men SAS har hittills vägrat att svara.

Läser man danska och norska medier är deras rapportering liknande Nyheter Idags. Det handlar om reklamfilmen och hur människor upplevt den. Inte konspirationsteorier om ”trollkrig”.

Att orsaken till kritikstormen skulle kunna vara att filmen är dålig verkar inte ha föresvävat Aftonbladetfolket. Det är illavarslande enögt. Tror man ens själva på de teorier man så tvärsäkert gör rubriker med, är frågan.

Bli prenumerant

Hej. Om du läser det här tror du förhoppningsvis på att Sverige behöver fler journalistiska röster.

Stöd Nyheter Idag genom att bli prenumerant. Idag är det många som läser, men bara några tusen är prenumeranter. Kan vi dubbla den siffran, kommer vi att kunna anställa fler journalister (idag är vi fyra på redaktionen) och göra fler avslöjanden, fler granskningar och berätta mer.

Bli PLUS-medlem

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag