Här marknadsförs ”Invandring och mörkläggning” på biblioteket i Vällingby

  • Måndag 27 jul 2015 2015-07-27
E-post

STOCKHOLM Vissa bibliotek anser att boken ”Invandring och mörkläggning” strider mot bibliotekens värdegrund men i Vällingby gör man tvärtom – där möts besökarna av reklam för samma bok. – Vi ska ju verka för fri åsiktsbildning och informationsfrihet, säger bibliotekarie Einar Ehn till Nyheter Idag.

Boken ”Invandring och mörkläggning” av författarna Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin uppfattas av många kritiker som mycket kontroversiell. På vissa bibliotek har man aktivt valt att plocka bort boken från hyllorna och motiverat beslutet med att den strider mot bibliotekens värdegrund.

Tidningen Smålänningen uppmärksammade den 10:e juli att ett bibliotek i Ljungby inte ville köpa in del två av Invandring och Mörkläggning och i samband med det beslutet också plockat bort första boken från hyllorna.

– Vi bestämde oss därför att inte köpa in boken och då kom frågan upp bland personalen om vi skulle ha kvar del ett på hyllan? Vi beslutade oss för att plocka bort del ett från hyllan – vi har annan litteratur på biblioteket som speglar samma problematik som den här boken tar upp. Det handlar inte bara om vad som står i boken utan också vad som inte står, förklarade då bibliotekschefen Lina Holmér för tidningen.

I Vällingby gör man tvärtom – ”Vi gillar olika”

Men trots att bibliotekschefen i Ljungby bedömer att det var rätt beslut att plocka bort boken med hänvisning till bibliotekets värdegrund, sker en helt annan bedömning på biblioteket i Vällingby, Stockholm. Där har bibliotekarien Einar Ehn valt tre politiska debatter där han marknadsför böcker med helt olika utgångspunkt. Boken Invandring och Mörkläggning är en av de böckerna som marknadsförs under parollen ”Vi gillar olika”.

– Tanken är att pusha för bibblans demokratiska och folkbildande funktion. Vi ska ju verka för fri åsiktsbildning och informationsfrihet, säger Ehn till Nyheter Idag.

Du är inte orolig för att få kritik för tilltaget?

– Nä, som bibliotekarie har man fria händer att marknadsföra alla delar av biblioteksbeståndet.

Är det någon tanke bakom valet av böcker som marknadsförs till bibliotekets besökare?

– Det rör sig om böcker som diskuterar aktuella och brännande politiska frågor. Alla sidor ska komma till tals. Man ska kunna bilda sig en uppfattning, oberoende av vilken sida man sympatiserar med.

Har du fått några reaktioner?

– Positiva. Kolleger tycker det är bra, i alla fall de som sagt något. Möjligt att någon inte sympatiserar, men de har inte sagt något, avslutar Einar Ehn.

Totalt har Einar Ehn satt ihop tre olika reklambudskap på biblioteket i Vällingby. Förutom ”olika syn på invandring” möts besökarna av böcker med olika syn på könsmaktsordningen samt olika syn på politiken.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag