Transportfacket hoppas på nya regeringen – ”Reglerna är tandlösa”
SVERIGE Transportarbetareförbundet har länge försökt kämpa mot krisen i åkeribranschen utan resultat. Nu hoppas de på den nya socialdemokratiskt styrda regeringen. – Det finns regler idag men de är tandlösa och har liten eller ingen effekt i verkligheten, säger pressekreterare Gabriel Dahlander till Nyheter Idag.
Det mullrar i leden hos svenska lastbilschufförer och åkeriföretag. Tidigare kunde Nyheter Idag berätta om en bransch i fritt fall där svenska företag konkurreras ut i en bransch där det inte råder lika villkor. Transportarbetareförbundet har länge kämpat för att få till en ändring, men under de senaste åtta åren med borgerlig regering, där Fredrik Reinfeldt hade makten, har det varit svårt att få gehör för en bransch i kris.
– Det har varit allt från personliga möten, till debattartiklar. Även möten med personer i EU-parlamentet för att få till stånd en ändring. Allt från kommuner till riksdagen och så vidare, förklarar Transportarbetareförbundets pressekreterare Gabriel Dahlander i telefon för Nyheter Idag.
Sveriges nya statsminister Stefan Löfven har själv en tung bakgrund inom LO-förbundet och lång facklig erfarenhet. Med den nya styret hoppas Transportarbetareförbundet att de ska få bättre gehör för den krisande åkerinäringen.
– De senaste åtta åren har vi haft en regering med uttalat mål att släppa regelverket fritt för lastbilstrafik inom Europa. Vi hoppas på en skärpning nu med den nya regeringen.
Vad anser Transport är det viktigaste som behöver förändras i transportbranschen?
– Vi skulle vilja lyfta fram ett kraftfullt beställaransvar med kraftiga sanktioner som verktyg för att transporter ska gå sjysst till.
Ska det vara samma regler i hela EU?
– Generellt är det bra om marknaden inom Europa harmoniseras.
Vilka regler tycker ni ska skärpas förutom beställaransvar?
– Många andra europeiska länder har kommit längre. Bland annat har Holland ett regelverk för att förhindra missbruk av bemanningsanställda, där förarna måste vara anställda av åkeriet de kör för. Vi vill se ett liknande regelverk i Sverige. Även en smart utformad vägslitageavgift skulle ge myndigheterna möjlighet att se vilka fordon som faktiskt rör sig i Sverige genom ett GPS-system. Ett sådan system finns redan i exempelvis Tyskland.
Situationen som Transportarbetareförbundet beskriver stämmer väl överrens med vad Nyheter Idag fick erfara när vi pratade med lastbilschauffören Harri Kjellin i en annan artikel. Även Kjellin poängterade att beställaransvaret är en av de viktigare frågorna för att komma tillrätta med oseriös åkeriverksamhet.
– Det finns regler idag men de är tandlösa och har liten eller ingen effekt i verkligheten, avslutar Gabriel Dahlander.