Bud Light säljs billigare än vatten efter woke-fiasko
Bud Light var tidigare USA:s största ölmärke. Men efter att märket inledde ett kritiserat samarbete med transkaktivisten Dylan Mulvaney har märket utsatts för en bojkott. Nu säljs Bud Light för ett lägre pris än vatten i vissa amerikanska butiker, rapporterar New York Post.
Under våren inledde den amerikanska öljätten Anheuser-Busch ett samarbete med trans-influencern Dylan Mulvaney för att marknadsföra märket Bud Light, som vid tidpunkten var USA:s största ölmärke.
I en film som laddades upp på Mulvaneys Instagramkanal den 1 april drack Mulvaney Bud Light och pratar om ”march madness”, ett jippo kring det nationella amerikanska mästerskapet i basket för herrlag från college.
Mulvaney, vars flick-karaktär är en korkad bimbo, låtsas emellertid inte veta vad march madness är för något.
Bud Light lanserade även en ölburk med en bild på Mulvaneys ansikte i samband med kampanjen.
Mulvaneys samarbete med Anheuser-Busch fick flera konservativa profiler att gå i taket. Artisten Kid Rock blev viral med en film där han sköt sönder lådor med Bud Light och avslutade med att vända sig till kameran och säga ”Fuck Bud Light and fuck Anheuser-Busch”.
Backlashen mot Anheuser-Busch gav snabbt effekt. Två veckor efter att samarbetet inleddes hade företagets aktie tappat 4 procent, vilket innebar att värdet på företaget sjönk från 132,38 miljarder dollar till 127.13 miljarder, alltså ett tapp på mer än 5 miljarder dollar i värde.
Läs även: Öljätte tappar 5 miljarder dollar efter sågat samarbete med trans-influencer
Även själva ölen Bud Light har tappat i försäljning. New York Post rapporterar från en butik i Lemoyne, Pennsylvania att man tvingats sänka priset på Bud Light till 8.99 dollar för ett pack på 30 stycken. Som en jämförelse kostar en 30-pack med den populära ölsorten Miller Lite 24.99 dollar.
– Vid det här laget är det billigare än en del av vattnet vi säljer. Det säljer inte lika bra som förr, säger butikens föreståndare Andy Wagner.
– Folk har inte slutat dricka öl, de har bara slutat köpa Bud Light, säger Wagner, som tillägger att Anheuser-Busch brutit mot ”bar-reglerna” som säger ”ingen politik, ingen religion”.
Läs även: Ölchefer tar time-out efter transvestit-fisako
Läs även: Efter wokefiaskit: Nu satsar öljätten på patriotisk reklam