Clas Ohlson vill inte synas i Staffanstorps reklamfilm
STAFFANSTORP Företaget Clas Ohlson begär nu att Staffanstorp gör ändringar i sin vida omtalade reklamfilm. Anledningen är att flyttlådor med företagets logga syns i filmen.
– Vi har i dagsläget inga planer på att klippa om filmen eller blurra, säger kommundirektören Per Almström.
I Staffanstorps reklamfilm, som nu har fått över 250 000 visningar på Youtube, flyttar en familj från en otrygg storstad till det lugnare Staffanstorp. I filmen används flyttlådor från Clas Ohlson som rekvisita – något som inte uppskattas av detaljhandelsföretaget.
– Vi har fått frågor från kunder om vi har samarbetat om filmen eller sponsrat den, och vi har svarat att vi inte är inblandade. Vi har också påtalat för Staffanstorps kommun att filmen använder vårt varumärke utan tillstånd, säger företagets kommunikationschef Niklas Carlsson till Dagens Nyheter.
Carlsson vill inte gå in på exakt vad man kräver av Staffanstorp. Kommundirektören Per Almström säger till Nyheter Idag att företaget vill att man gör ändringar i filmen.
– Representanter från företaget har varit i kontakt med oss i kommunen och meddelat att de inte vill att deras flyttlådor syns i den här filmen, och uppmanat oss att antingen klippa bort det här eller ”blurra” så man inte ser att det är deras flyttkartonger, säger han.
”Har fått en väldigt bra marknadsföring”
Per Almström säger att företaget inte har gett något skäl till varför man ska göra detta. Han han granskat filmen på nytt och utesluter att det skulle kunna handla om någon sorts varumärkesintrång.
– Vi vill ha ett svar på varför de inte tycker det är lämpligt att de syns i filmen, så får vi se därefter. Men vi har i dagsläget inga planer på att klippa om filmen eller blurra, säger han.
– De har fått en väldigt bra marknadsföring av sina flyttlådor, över en kvarts miljon har sett dem. De flesta företag brukar tycka att sådant är positivt, men det tycker inte Clas Ohlson.
Per Almström kallar företagets agerande för märkligt.
– Jag tror själv att det inte kommer att vara positivt för Clas Ohlson att göra detta, men det får väl framtiden utvisa.
Hittills står det klart att Clas Ohlson har förlorat åtminstone en kund – kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M). Så här skriver han på Facebook:
Ängsligheten är stor i Sverige. Filmen har setts av 250 000 människor. Clas Ohlson har dessutom redan fått betalt för sina papplådor när de såldes. Clas Ohlson borde var glada över att just deras flyttlådor syns men det är de alltså inte. Vad är det som gör Clas Ohlson så pk så att de försöker få oss att klippa eller ”blurra” filmen? Jag vet var jag inte ska julhandla i år. Bye bye Classe!
Läs också:
Åkesson om rasistanklagelserna mot Staffanstorp: Kulturvänstern tycker det – inte vanligt folk
Iraks försvarsminister är svensk medborgare och folkbokförd i Stockholmsförort
Morgan Johanssons viskning under invandringsdebatten: ”För mig spelar det ingen roll”
Det är många som läser Nyheter Idag, men bara några tusen som prenumererar.
Om du tycker att det vi gör behövs, att det är viktigt med en alternativ röst i Mediesverige, bli prenumerant.
Vass journalistik kostar. Om inte någon är beredd att betala för den kan den försvinna i morgon.