Därför ska myndigheterna anlita influencers
STOCKHOLM Länsstyrelserna har svårt att nå ut till unga vuxna med sitt budskap om att det är dåligt att langa alkohol till minderåriga. Därför tar man nu hjälp av så kallade ”influencers” – ofta unga kändisar som har många följare på sociala medier.
Länsstyrelsen i Stockholm har nu startat en upphandling av ”influencers”. På spel står ett ramavtal som ska kunna användas av samtliga länsstyrelser i landet och har att göra med myndigheternas arbete mot alkohol, narkotika och spel.
Syftet är att anlita populära influencers som ska nå ut till unga vuxna, 20–25 år, med budskapet att de inte ska köpa ut alkohol till sina yngre syskon.
– För att nå just målgruppen unga vuxna personer så når vi inte dem den traditionella vägen via tidningar. Målgruppen är i stor utsträckning på nätet, i sociala media. Därför kommunicerar vi till den här målgruppen med influencers, säger Lennart Rådenmark, länssamordnare för ANDT-frågor.
Det är inte första gången som länsstyrelserna använder sig av influencers, säger han. Komikern Claes Eriksson har tidigare fått i uppdrag av myndigheterna att göra en sketch på ämnet langarmyter. I våras blev även influencern Lucas Simonsson anlitad för att göra en sketch.
Enligt Lennart Rådenmark har dessa erfarenheter varit lyckade och man har nått ut till den önskade målgruppen. Den här gången har man inga särskilda influencers i åtanke, men det ska vara personer som har många följare.
På frågan om vad det hela kommer att kosta kan man inte hänvisa till någon exakt beräkning. Man inte vet hur många länsstyrelser som kommer att använda sig av det upphandlade avtalet.
Som exempel säger Lennart Rådenmark dock att man betalade omkring 200 000 kronor för rätten att använda Lucas Simonssons sketch under ett år.
Sista anbudsdagen för upphandlingen är 19 november.