Elcykelfiasko: Bedrägerier med premien – Naturvårdsverket saknar rutiner
SVERIGE Regeringens elcykelpremie har blivit föremål för bedrägerier där folk lämnat tillbaks elcyklar för återbetalning efter att de fått ut sin premie, men också avancerade härvor med förfalskade kvitton. Naturvårdsverket, som sköter utbetalningarna av premien, saknar dock rutiner för att hantera felaktiga utbetalningar.
Regeringens premie för elcyklar, som ger köparen 25% av inköpspriset tillbaka, har hittills lett till 287 miljoner i beviljade bidrag. Men nu visar det sig att premien lockat till bedrägerier, enligt nyhetssajten Fplus.
Det ska handla om personer som behållit premien även om de lämnat tillbaks elcykeln och fått pengarna tillbaka, men också om fall av förfalskade kvitton.
– När vi började nysta i detta upptäckte vi något som närmast kan beskrivas som en härva, sade Tomas Hallqvist, enhetschef vid Naturvårdsverket, till Flplus.
Inga rutiner för att hantera felaktiga utbetalningar
Utbetalningen av elcykel-premien sköts av Naturvårdsverket, och enligt Hallqvist började fallen uppdagas när cykelhandlare hörde av sig till verket på grund av att deras kunder inte hade fått ut sin utlovade premie.
– Ramnumret blir spärrat när premien för cykeln redan är utnyttjad. Handlaren sitter med en returnerad cykel som det inte går att söka bidrag på, förklarade Tomas Hallqvist.
Läs även: Magnus Hansson: Är det något fel med Sveriges elproduktion?
Även om det enligt Hallqvist är en brottslig handling att behålla premien om man lämnat tillbaks cykeln, finns det idag inga rutiner på Naturvårdsverket för att hantera återbetalningar av felaktigt utbetalda premier.
Stor härva med förfalskade underlag
Fall av rena förfalskningar har också uppdagats, med kvitton för helt andra inköp som sedan förvanskats så att de ser ut att gälla elcyklar. Dessutom har en härva med 94 inblandade personer avslöjats, där man genom förfalskade kvitton med påhittade ramnummer sökt bidrag för cyklar som inte existerar. Bedrägeriet har möjliggjorts av att det saknas nationellt register för ramnummer på cyklar.
– Varje tillverkare har sitt eget ramnummersystem. Det är därför svårt att identifiera varje cykel, berättade Tomas Hallqvist för Fplus.