Feminist-flopp för The Marvels
Trots inte bara en, utan hela tre starka kvinnor i huvudrollen gör ”The Marvels”, uppföljaren till 2019 års succé ”Captain Marvel” och den 33:e delen i Marvel Cinematic Universe-serien, fiasko på bio med den sämsta premiärhelgen för en Marvel-film någonsin, rapporterar Entertainment Weekly.
”The Marvels”, med en budget på 270 miljoner dollar, drog bara in 47 miljoner dollar i USA, samt 63,3 miljoner dollar internationellt, vilket innebär sammanlagt 110,3 miljoner dollar.
Det kan jämföras med föregångaren ”Captain Marvel”, som drog in 153,4 miljoner dollar i USA och sammanlagt 456,7 miljoner dollar globalt under sin premiärhelg.
I ”The Marvels” samarbetar Brie Larsons Captain Marvel med TV-figurerna Monica Rambeau (Teyonah Parris) från ”WandaVision” och Kamala Khan (Iman Vellani) från ”Ms. Marvel”, och filmen regisseras av Nia DaCosta, den första svarta kvinna som regisserat en Marvel-film.
I en intervju med DaCosta inför premiären frågade Variety regissören om den hårda kritiken som vissa Marvel-filmer fått från figurernas tidigare fans.
– Det finns platser dit du går för att du känner att ”Jag är ett superfan”. Jag vill existera i en plats av ren dyrkan – vilket inkluderar civiliserad kritik, säger hon och fortsätter.
– Men sedan finns det platser som är virulenta och våldsamma och rasistiska – och sexistiska och homofoba och sådana hemska saker. Och jag valde ljusets sida. Det är den del av fandom jag är mest attraherad av.
Filmen har fått ljumma recensioner av både kritiker och användare på sajter som IMDB, och följer på en låg rad Marvel-floppar, medan den framgångsrika föregångaren släpptes mellan storsuccéerna ”Avengers: Infinity War” och ”Avengers: Endgame”.
Samtidigt är de två nya huvudrollerna enbart kända sedan tidigare från sina respektive serier på betaltjänsten Disney+.
Filmens premiär följer även på ett uppmärksammat avsnitt av den satiriska tv-serien South Park, som drev med Marvel-ägaren Disneys många woke-inslag genom att byta ut de fyra pojkar som utgör seriens huvudroller med fyra multi-etniska kvinnor.
Läs även: Bud Light säljs billigare än vatten efter woke-fiasko