Nu kommer Kickstarter till Sverige
RISKKAPITAL Nu kommer den populära crowdfundingsajten Kickstarter även kunna användas i Sverige. Crowdfunding är ett alternativt sätt att söka riskkapital till ett projekt man vill dra igång. – Det är otroligt kul att vara entreprenör med en idé i dag, säger Erik Thorstensson till SvD.
Förväntningarna är stora inför lanseringen i Sverige, ett land som oftast ligger i topp när det gäller antalet sökta patent i världen. Kickstarter är öppet för alla möjliga sorters innovationer inom de flesta områden. Nyheter Idag har tidigare berättat om sajten bubb.la som använder sig av crowdfunding för att söka kapital.
Skippa banken och gå istället direkt till konsumenten
Den 28 april 2009 lanserades Kickstarter med konceptet om crowdfunding till allmänheten. Sedan dess har det gått snabbt och Kickstarter har fått in över en miljard dollar till 135 000 olika projekt. Det handlar om alltifrån att återuppliva gamla datorspelsserier till handgjorda svarta klänningar. Det finns något för alla och lite därtill. Sidan säljer både konkreta saker och drömmar. Allt är dock inte guld och gröna skogar, nyligen tvingades Kickstarter uppdatera sina villkor sedan ett stort projekt med över en halv miljon dollar i finansiering gått i graven. Numera måste den som säljer en idé också lova att genomföra den med en klausul om stämningar och vite om så inte sker.
Jaktsäsong på färskt kapital i Sverige
Nu öppnar sidan upp i Sverige vilket innebär att man inte längre behöver ett utländskt bankkonto för att ta emot donationer. Lansering för de svenska projekten blir redan nu i oktober. Det enda som behövs är en god idé, ett par knapptryck, och hårt jobb om idén blir finansierad.
Trots att Kickstarter inte haft lokal närvaro i Sverige har en del svenskar lyckats använda tjänsten för att dra in kapital. En av dem är Erik Thorstensson som berättar om sin entusiasm för tidningen Svenska Dagbladet.
– Det är otroligt kul att vara entreprenör med en idé i dag, med de sätt som finns att komma ut på en marknad, säger Erik Thorstensson, en av grundarna av företaget Strawbees.
Strawbees är en liten plastuppfinning som låter dig bygga avancerade konstruktioner med hjälp av vanliga sugrör och lite kartong. Kampanjens mål var att samla in 20 000 dollar men slutade med över 90 000 dollar, berättar SvD.