Ölchefer tar time-out efter transvestit-fiasko
Två chefer inom marknadsföring på amerikanska öljätten Anheuser-Busch har tvingats ta ledigt efter att företagets samarbete med en transvestit-influencer lett till en rejäl backlash mot märket Bud Light.
Alissa Heinerscheid som är vice president för marketing på ölbolaget Anheuser-Busch, har tvingats att ta ledigt från sitt arbete, rapporterar New York Post.
Detta efter att ölmärket Bud Light, fram till nyligen USA:s största märke, råkat ut för en rejäl backlash på grund av ett uppmärksammat reklam-samarbete med transvestiten och influencern Dylan Mulvaney, ett samarbete som Heinerscheid ansvarade för.
Bland dem som reagerade på samarbetet fanns artisten Kid Rock, som sköt sönder Bud Light-burkar i en film som blev viral på sociala medier.
— KidRock (@KidRock) April 4, 2023
I ett avsnitt av podcasten Make Yourself at Home som publicerades dagen innan samarbetet med Dylan Mulvaney blev offentligt berättade Heinerscheid om hur hon resonerade kring Bud Light.
– Jag är en affärskvinna, jag hade ett väldigt tydligt uppdrag att genomföra när jag tog över Bud Light, och det var att ”det här märket är i nedgång, det har varit i nedgång under en väldigt långt tid, och om vi inte lockar unga att dricka det här märket kommer det inte finnas någon framtid för Bud Light”, sade Heinersheid i podden.
Även Anheuser-Busch-chefen Daniel Blake, som ansvarade för marknadsföring för bolagets största märken inklusive Bud Light, har tvingats ta ledigt från sitt arbete.
Läs även: Öljätte tappar 5 miljarder dollar efter sågat samarbete med trans-influencer
Läs även: Efter wokefiaskot: Nu satsar öljätten på patriotisk reklam