Ölchefer tar time-out efter transvestit-fiasko

Bild: Faksimil Instagram/Anheuser-Busch
  • Tisdag 25 apr 2023 2023-04-25
E-post

Två chefer inom marknadsföring på amerikanska öljätten Anheuser-Busch har tvingats ta ledigt efter att företagets samarbete med en transvestit-influencer lett till en rejäl backlash mot märket Bud Light.

Alissa Heinerscheid som är vice president för marketing på ölbolaget Anheuser-Busch, har tvingats att ta ledigt från sitt arbete, rapporterar New York Post.

Detta efter att ölmärket Bud Light, fram till nyligen USA:s största märke, råkat ut för en rejäl backlash på grund av ett uppmärksammat reklam-samarbete med transvestiten och influencern Dylan Mulvaney, ett samarbete som Heinerscheid ansvarade för.

Bland dem som reagerade på samarbetet fanns artisten Kid Rock, som sköt sönder Bud Light-burkar i en film som blev viral på sociala medier.

I ett avsnitt av podcasten Make Yourself at Home som publicerades dagen innan samarbetet med Dylan Mulvaney blev offentligt berättade Heinerscheid om hur hon resonerade kring Bud Light.

–  Jag är en affärskvinna, jag hade ett väldigt tydligt uppdrag att genomföra när jag tog över Bud Light, och det var att ”det här märket är i nedgång, det har varit i nedgång under en väldigt långt tid, och om vi inte lockar unga att dricka det här märket kommer det inte finnas någon framtid för Bud Light”, sade Heinersheid i podden.

Även Anheuser-Busch-chefen Daniel Blake, som ansvarade för marknadsföring för bolagets största märken inklusive Bud Light, har tvingats ta ledigt från sitt arbete.

Läs även: Öljätte tappar 5 miljarder dollar efter sågat samarbete med trans-influencer

Läs även: Efter wokefiaskot: Nu satsar öljätten på patriotisk reklam

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag