SD: Slopa vägtullarna och miljözonerna i Stockholm

Håkan Dahlström Photography
Bilden är ett montage Foto: Håkan Dahlström Photography CC BY 2.0
  • Fredag 13 mar 2020 2020-03-13
E-post 1947

STOCKHOLM Öka incitamenten för folk att åka privat genom att tillfälligt slopa vägtullar och miljözonerna i Stockholm. Det föreslår SD i Stockholm. – Kan vi minska belastningen på kollektivtrafiken och därigenom minska spridningen av corona är det värt otroligt mycket. Inte minst för all personal som jobbar inom kollektivtrafiken, säger Peter Wallmark, gruppledare för Sverigedemokraterna i Stockholm.

Under de senaste mandatperioderna har politiker från både vänster och höger försökt att styra stockholmarna att resa allt mer kollektivt. Både vägtullar och miljözoner i innerstaden, där vissa bilar inte tillåts att köra, har införts.

Läs även: Berggren: Stefan Löfven ser aldrig något komma

Miljöpartiet, som styrt över trafikfrågan de två senaste mandatperioderna i Stockholm, skriver på sin hemsida att man ”biltrafiken måste minska”. Så sent som i januari i år skrev trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i en debattartikel i Aftonbladet ”Regeringen borde ge Stockholm och alla andra kommuner rätt att kontrollera den trafik som rullar på gatorna. Det handlar om att låta kommunerna själva kontrollera efterlevnaden av miljözoner, dubbdäcksförbud och hastighetsbegränsningar.”

I och med coronavirusets utbrott och spridning inom Sverige vill nu Sverigedemokraterna i Stockholm tillfälligt skrota både vägtullar och miljözoner. Partiets gruppledare Peter Wallmark säger till Nyheter Idag att man behöver underlätta för folk att resa privat för att minska spridning.

– Vi vill ta bort miljözoner och vägtullar tills den här situationen är över. Skälet är helt enkelt att minska belastningen på kollektivtrafiken och göra så att det är mindre människor som rör sig i den, säger Wallmark och fortsätter:

– Det här handlar inte bara om de som reser utan minst lika mycket är det av omsorg om personalen som jobbar i kollektivtrafiken. Ponera att du har en busschaufför som har kontakt med ett tusental personer under en dag. Kan man minska det så kan det göra skillnad.

Varför kommer ni med det här förslaget nu?

– Dels är det för att vi ser till personalen som jobbar inom kollektivtrafiken. Det är en grupp som är samhällsbärande. Och dels är det om det idag finns incitament för att inte ta bil då tycker vi att man ska ta bort dem. För just nu behöver vi styra bort människor från kollektivtrafiken (Folkhälsomyndigheten har för närvarande ingen rekommendation om att undvika kollektivt åkande, det har däremot andra länders myndigheter).

Vilken effekt hoppas ni uppnå?

– Att det blir mindre belastning på kollektivtrafiken framförallt.

När och var kommer ni att lägga förslaget?

– Vi kommer att göra en skrivelse till kommunstyrelsen nästa vecka. När det gäller miljözonen så beslutar staden själv om det. Vad gäller vägtullarna så får vi ge direktiv uppåt till den beslutande nivån (riksdag och regering).

Hur tror du att de andra partierna i Stockholm tar emot förslaget?

– Just nu är det är viktigt att vi tar höjd för alla samhällsfunktioner. Hellre att vi gör för mycket än för litet och förbereder oss för det värsta och hoppas på det bästa. Vi måste göra allt vi kan för att minimera effekterna av coronaviruset. Det finns inget som blir fel om vi genomför de här två förslagen så i en sådan här sak hoppas jag att vi kan få en samling. Här får vi lägga bort det partipolitiska käbblet helt enkelt.

Vi behöver ditt stöd

Hej. 

Jag ska vara brutalt ärlig. Vi behöver ditt stöd och vi behöver det nu.

Idag har vi några tusen prenumeranter och annonsintäkterna minskar. Vi är i ett väldigt tufft läge.

Vi tror att Nyheter Idags journalistik behövs. Att avslöjanden som den irakiske försvarsministern, som blottlade systemfel inom svenska myndigheter, att det behövs.

Men det är ytterst du och alla andra läsare som avgör.

Med en prenumeration på 69 kronor i månaden eller 349 kronor halvår, blir du en av dem som bidrar till att vi kan fortsätta med vår journalistik, fortsätta vara ett alternativ till SVT, SR och andra traditionella medier.

Klicka på länken, det går snabbt och du gör en insats för oberoende journalistik.

Tack,

Pelle Zackrisson, redaktionschef.

Bli PLUS-medlem

PS.

Har du frågor eller synpunkter, eller tips, mejla mig direkt.

Borde vägtullar och miljözoner slopas?
804 röster (se resultat)

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag