Snål skattesänkning sågas: ”Löften om många kronor billigare bränsle”
Efter löften i valrörelsen om att sänka skatterna på bensin och diesel med flera kronor föreslår den blågula regeringen en tillfälliga skattesänkning på 80 öre, vilket är lägre än den tidigare regeringens tillfälliga skattesänkning på 1 krona och 5 öre. Nu anklagar oppositionen regeringen för att bryta mot sina vallöften.
– De som har röstat på de här partierna har hört deras löften om många kronor billigare bränsle, sedan får man de här små skattesänkningarna, säger Per Bolund (MP) till SVT.
På måndagen meddelade regeringen och Sverigedemokraterna att man avser tillfälligt sänka skatten på diesel och bensin med 80 öre från och med årsskiftet.
Det är långt ifrån partiernas vallöften om skattesänkningar på flera kronor, och når inte heller upp till den tillfälliga skattesänkning på tre kronor för bensin och en krona för diesel som EU gav Sverige klartecken till i slutet av september.
Regeringen ska även sänka reduktionsplikten, som innebär att bensin och diesel blandas med dyrare fossilfria alternativ, och höja reseersättningen.
– Bensin och dieselskatt är ett förslag i en kombination av åtgärder. 6,7 miljarder kronor satsar vi på att sänka skatten redan nu till årsskiftet, säger SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till SVT.
Regeringen hoppas att den föreslagna skattesänkningen inklusive mervärdesskatt kommer innebära att priset vid pump sjunker med en krona.
När det gäller reduktionsplikten vill regeringen utreda att sänka reduktionen till EU:s lägsta tillåtna nivå, som är 6 procent. Idag är den svenska reduktionsplikten 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
Läs även: ”Miljöpartinödläge” – kräver att sänkt bensinskatt stoppas
Regeringens föreslagna sänkning av drivmedelsskatten sågas av Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Martin Ådahl (C), som menar att det är alldeles för lågt, jämfört med vad de blågula partiledarna lovade i valrörelsen.
– Jag tror att det här är en grym besvikelse bland alla på landsbygden som känner av de rekordhöga dieselpriserna. Jimmie hade lovat 10 kronor lägre, Ebba 9 kronor och Moderaterna 5 kronor. I slutändan blev det bara en krona, säger Ådahl till SVT.
– Det är verkligen tråkigt att man lägger ut bilder på Instagram vid pump innan valet och sedan blir det bara 1 krona när man väl har makten och ska leverera.
Även Per Bolund (MP) anklagar de blågula partiledarna för att ha brutit sina vallöften.
– De som har röstat på de här partierna har hört deras löften om många kronor billigare bränsle, sedan får man de här små skattesänkningarna, säger Per Bolund (MP) till SVT.
Bolund är även kritisk till utredningen om att sänka reduktionsplikten.
– Vi har en akut kris och det här är verkligen usel klimatpolitik, säger Bolund till SVT.
Även Mikael Damberg (S) tror att många väljare blir besvikna på de blågulas sänkning av drivmedelsskatten.
– Jag tror väldigt många väljare är förvånade, för Sverigedemokraterna lovade ju att man skulle sänka priset vid pump med tio kronor litern. Nu blir det en tillfällig skattesänkning som är mindre än den skattesänkning som den regering jag satt i föreslog och genomförde, säger Damberg.
– Det som skaver här, och som är provocerande, är att de sa något i valrörelsen, och lovade väljarna någonting väldigt tydligt.
– Jag knackade dörr där väljare trodde att de skulle få tio kronor längre bensin- och dieselpris. Sedan fick de inte det efter valet. Det är klart att det är ett svek, och det måste granskas.
Läs även: Här skyller S sin höjda bränsleskatt på Kristersson