Totalflopp för SVT:s transvestitprogram

Drag Race Sverige till vänster, till höger Ru Paul. Bild: SVT/David Shankbone/CC BY-SA 3.0
  • Onsdag 22 mar 2023 2023-03-22
E-post

SVT:s transvestitprogram Drag Race Sverige har floppat, med ett tapp på mer än tre fjärdedelar av alla tittare från det första avsnittet till andra, rapporterar QX. Programmet går ut på att välja en dragqueen, alltså en man som klär och sminkar sig på ett kvinnligt sätt.

Första avsnittet av Drag Race Sverige, där deltagarna tävlar om titeln som säsongens drag-queen, fick rejäl exponering då det sändes direkt efter Melodifestivalens semifinal på SVT. Då valde omkring 726 000 personer att se programmet efter Melodifestivalen.

När programmet gick i repris dagen efter såg ytterligare 187 000 personer programmet, vilket ger en sammanlagd tittarsiffra på 913 000, rapporterar QX.

Men redan andra avsnittet pekar på att Drag Race Sverige är på väg att bli en dunderflopp för SVT. Bara 185 000 tittare valde då att fortsätta följa serien.

– Även om antalet tittare inte är avgörande så vill vi ju att fler ska upptäcka glädjen och kreativiteten som genomsyrar dragkulturen, säger Christina Hill, ansvarig programchefen på SVT, till QX

– Jag tycker att serien är underhållning av högsta klass och hoppas fortfarande att en större publik ska våga ge den en chans, avsnitten finns på SVT Play för alla som vill titta ikapp. Drag Race Sverige är ju exakt vad man behöver i den här ganska dystra tiden vi lever i! fortsätter hon.

Drag Race Sverige bygger på den amerikanska TV-succén Ru Pauls Drag Race, där en jury under ledning av artisten Ru Paul ska utse en vinnare bland drag-artister.

Läs även: Storbystad translärare tvingas lämna skola – klär sig som en man på fritiden

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag