Bahnhof vann över spridningskollen – Nu läggs sajten ner
STOCKHOLM Under måndagen meddelar sajten spridningskollen att den kommer läggas ner efter en omfattande kritikstorm. Beslutet tolkas som en seger för internetoperatören Bahnhof. – Det här betyder att vanliga familjer slipper få hem mystiska fakturor som man måste fundera på om man ska betala eller inte, säger Jon Jordås, kommunikationschef på Bahnhof.
Sajten spridningskollen var ett initiativ från upphovsrättslobbyn för att försöka stävja fildelning. Genom att skicka kravbrev till misstänkta fildelare skulle internetanvändare skrämmas från att ägna sig åt fildelning, men initiativet mötte snabbt mycket hård kritik och aktivt motstånd. Internetoperatören Bahnhof var ett av de företag som kampanjade mot spridningskollen och aktivt satte käppar i hjulet för initativet, bland annat genom att registrera ”Spridningskollen” som varumärke.
Dagens besked om att initiativet nu läggs ner tolkar Bahnhof som en seger för sin kampanj. Och Jon Jordås, kommunikationschef på Bahnhof, hymlar inte med glädjen över beskedet.
– Vi var snabbt ute på banan. Genom vår sajt Spridningskollen.org har 25 000 personer skickat protester till regeringskansliet. Dessutom såg vi att ”Spridningskollen” var ledigt som varumärke, och la beslag på det. Bahnhof har än en gång tagit fighten för vanliga användare.
Istället för att jaga fildelare föreslår Jordås att upphovsrättsbranschen istället anpassar sig efter dagens teknikutveckling.
– Förhoppningsvis betyder det här också att upphovsrättsbranschen på allvar lämnar 90-talet och lägger sina resurser på bättre upplevelser i stället, som exempelvis Netflix och Spotify gjort, säger Jon Jordås.