Ägarna tjänade miljoner på olycksbussarna – Nu är tre skolbarn döda

Bussen och chauffören på bilden har inget med händelsen att göra. Foto: CC Pressbild Nobina
  • Tisdag 4 apr 2017 2017-04-04
E-post 1254

MALMÖ Ägarna till bussarna i den trafikolycka som dödade tre skolbarn i Härjedalen i helgen, tjänar miljoner på sitt företag. De har anställt rumänska gästarbetare via bemanningsbolag som jobbar under press och mekaniker vittnar om omfattande och systematiskt fusk.

Bussbolaget Bergkvarabuss som ägde och körde bussen i helgens tragiska dödsolycka i Härjedalen, där tre skolbarn omkom, ägs i sin tur av moderbolaget Mekka Traffic. De två ägarna till Mekka Traffic, Göran Mellström och Ronny Mellström, plockade år 2015 ut 40 miljoner kronor ur företaget.

Vinsten före skatt och utdelning för just Mekka Traffic landade under samma räkenskapsår på 22 miljoner kronor. För hela koncernen låg vinsten före skatt på 149 miljoner kronor. Det uppger Svenska Dagbladet.

Samtidigt har det avslöjats hur bussbolaget fuskat med servande av sina bussar. Företaget har fått kritik för trafikodugliga fordon och att bromsfel inte åtgärdas.

Bolaget har även, för att pressa ner produktionskostnaderna och maximera profiten, anställt rumänska gästarbetare till sämre villkor via ett bemanningsbolag. Gästarbetarna har fått bo i ett stall intill företagets verkstad i Malmö.

Flera gästarbetare har vittnat för Sydsvenskan om att den ohållbara arbetsmiljön kombinerat med tidspress och sparkrav lett till att Mekka Traffic systematiskt fuskat med reparationer.

– Bara 25 procent av reparationerna görs korrekt. I 75 procent av fallen myglas det, säger en mekaniker till Sydsvenskan.

Bussen i olyckan i Härjedalen var en känd problembuss, den underkändes av bilprovningen i Varberg redan i oktober 2015. Ett år senare fick bussen en ny anmärkning av bilprovningen i Falkenberg. Två veckor senare, när bussen togs in på efterkontroll vid samma bilprovning, anmärkte man på samma problem – missljud från hjullagret på höger framhjul.

– Antingen misslyckades lagningen. Eller så lagades aldrig bussen, säger Bengt Andersson, områdeschef på bilprovningen till Sydsvenskan.

Bussbolaget löste problemet genom att köra bussen till sin egen anläggning, Mekka Traffics verkstad utanför Malmö. Där släcktes anmärkningarna den 12 december, tre månader innan dödsolyckan i Härjedalen. Enligt Mecka Traffic åtgärdade mekanikerna de problem som anmärkts på i besiktningen.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag