”Där guld blir till sand” – Så hånas Sandviken av Staffanstorps starke man

Sonesson (t.v) hånar Sandviken efter en Expressen-artikel. Foto: Nyheter Idag samt faksimil expressen.se
  • Tisdag 17 sep 2019 2019-09-17
E-post 1426

Med referenser till musikalen Kristina från Duvemåla hånas Sandvikens kommun av Christian Sonesson, kommunstyrelsens ordförande i Staffanstorp. Detta efter en artikel i Expressen där reportern Niklas Svensson följer upp Sandvikens sviktande ekonomi och samtidigt noterar att kommunen saknar en slogan. ”Där guld blir till sand”, föreslår Sonesson som ny slogan till Sandviken.

Det är på den borgerliga debattören Thomas Gürs Facebooksida som förslagen till ny slogan för Sandvikens kommun haglar in. Detta efter att Gür återger delar av en nyhetsartikel i Expressen där Peter Kärnström, kommunstyrelsens ordförande i Sandviken, förklarar att kommunen inte behöver en slogan.

Men Gür förklarade att han inte håller med och att Sandviken visst behöver en slogan. Själv föreslår han ”Sandviken – där godheten grasserar och enfalden regerar”. Och i kommentarsfältet kommer en mängd förslag, bland annat från Christian Sonesson, kommunstyrelsens ordförande i skånska Staffanstorp.

”Sandviken – Där guld blir till sand”, förslår Sonesson. Ett annat förslag i kommentarsfältet lyder: ”Räkna med Sandviken”. I ytterligare ett föreslås att kommunen kort och gott byter namn till ”Sandsviken”.

Anspelar på hårt kritiserad rapport om kommunens ekonomi

Både Gür och Sonessons skämtsamma förslag om Sandviken anspelar på den så kallade ”Sandvikenrapporten” som slog fast att kommunen går med stora ekonomiska överskott. Dagens Nyheter slog i sin rubriksättning fast att kommunen ”tjänar över en halv miljard på invandringen”, ett påstående som mött hård kritik – inte minst från nationalekonomen Tino Sanandaji.

I efterhand har DN lagt till en fotnot till artikeln som lyder: ”DN har förtydligat att det är bolaget PWC som står bakom rapporten, som skrivits på uppdrag av Sandvikens kommun. Detta eftersom rapportens slutsatser utsatts för hård kritik”.

– Det där var ingen bra artikel, absolut inte, sade DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till Nyheter Idag när han tidigare fick frågor om den omtalade artikeln.

Rapporten med glädjekalkyler har kommit att återigen bli omtalad, inte minst efter att Niklas Svensson på Expressen berättar att Sandvikens kommun beräknas gå back 67 miljoner kronor i år. Nyligen berättade SVT Uppdrag Granskning att invandringen till Filipstad är en bidragande orsak till en närmast katastrofal ekonomi i den kommunen.

Niklas Svensson: ”Det är jättekul om mina artiklar engagerar”

Nyheter Idag har talat med Expressen-reportern Niklas Svensson om hans engagerande artikel. Trots att artikeln i huvudsak handlar om att följa upp kommunens ekonomi fem år efter att den omtalade rapporten publicerats tar Svensson upp frågan om att Sandviken saknar en slogan. Till och med i ingressen presenterar Svensson Sandviken som ”kommunen som saknar slogan”.

Men Svensson förnekar att det finns en baktanke med att kasta ljus på sloganen som inte finns.

– Egentligen inte, men jag gjorde ordentlig research. Och då såg jag att det var en diskussion för några år sedan om en slogan till kommunen. De flesta kommunerna har det, men jag upptäckte att Sandviken saknade. Det var uppenbart att kommunstyrelsens ordförande var ointresserad av en slogan.

Vågar du gissa vad konsekvenserna har blivit i sociala medier efter att du tog upp frågan om en kommunslogan?

– Jag har inte själv noterat att det varit någon jättediskussion, men det kanske det har varit. Jag kan bara säga att det är jättekul om mina artiklar engagerar.

Svensson skrattar när Nyheter Idag berättar om Sonessons och flera andra människors förslag till ny slogan för Sandviken.

– Då får vi hålla ögon och öron öppna om kommunen snart skaffar sig en ny slogan, säger Svensson glatt i telefonen.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag