DEBATT: Öppet brev till KD och M om EU:s stödpaket

Ilan Sadé, Åsa Tallroth, (MED), riksdagshuset, Ulf Kristersson, Ebba Busch Foto: Nyheter Idag, Riksdagen
  • Lördag 20 mar 2021 2021-03-20
E-post 1455

Går regeringens proposition om EU-stödpaket igenom riksdagen på onsdag kommer det att skuldsätta svenska skattebetalare över flera decennier framöver. Vi ifrågasätter om Kristdemokraterna och Moderaterna har sina väljare med sig när de väljer att släppa igenom regeringens förslag. Vi uppmanar nu KD och M att rösta nej, skriver Ilan Sadé och Åsa Tallroth, Medborgerlig Samling i ett öppet brev.

På onsdag är det votering i riksdagen.

Frågan som ni ska rösta om kommer att påverka oss och våra efterkommande i flera decennier framöver. Det handlar om finansieringen av EU:s fond för stöd till återhämtning efter coronakrisen.

Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet har aviserat att de kommer att rösta emot det liggande förslaget, som innebär att svenska skattebetalare över tid beräknas bidra med cirka 150 miljarder kronor för att EU ska kunna återbetala lån på 750 miljarder euro (7 600 miljarder kronor), samt ställa upp som borgensmän för lånen. Sett till mandatfördelningen i riksdagen innebär det att ni, kristdemokrater och moderater, har avgörandet i era händer huruvida Sverige ska acceptera skuldpaketet eller förkasta detsamma.

Ni är kritiska till paketets utformning säger ni – men ändå kommer ni inte att fälla det i riksdagen.

Varför?

Det där resonemanget om att ni inte vill utlösa en kris för EU håller inte. Och det vet ni själva.

Nettomottagarna av pengarna i Europa, bland annat Spanien, Italien och Grekland, hade stora strukturella problem redan innan pandemin slog till.

Pengarna kommer bara att hålla den ekonomiska vanvården under armarna en stund till. Förloppet dras ut en aning, men någon långsiktig bot bidrar det inte till och nödvändiga reformer fördröjs.

Däremot öppnar det dörren för nya skatter som beslutas på EU-nivå samt för ännu mer omfördelning av ekonomiska medel mellan EU-länderna. För när vi väl har tagit klivet över den tröskeln, vad är det som säger att det tar slut med de summor som just nu är aktuella? EU-kommissionen filar redan på kommande förslag.

Partierna vänsterut har en tradition av att ge bort andra människors pengar, men ni är ändå de partier i riksdagen som man skulle kunna förvänta sig skulle hålla skattebetalarnas fana högt. Tyvärr har ni alltför många gånger abdikerat från det uppdraget.

Känner ni verkligen att ni har medborgarnas stöd i ryggen för detta? Har ni ens era egna väljares stöd?

Listan över för Sverige ödesdigra beslut ni två partier har varit med om att fatta börjar bli lång. Med bland annat Migrationsöverenskommelsen, Decemberöverenskommelsen, Energiöverenskommelsen och skattefinansieringen av public service i färskt minne, har ni nu en chans att faktiskt göra lite bot och bättring.

Ni kan få en liten upprättelse genom att faktiskt fälla detta vansinniga beslut i riksdagen.

Visa att ni värnar svenska skattebetalare och ett fritt, konkurrenskraftigt Europa. Rösta nej till skuldpaketet.

Om debattörerna

Ilan Sadé, partiordförande Medborgerlig Samling

Åsa Tallroth, vice ordförande Medborgerlig Samling

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag