Expressen vill ha credd av SVT för nyhet de tog från Inte rasist men

Inte rasist men borde ha fått credd för avslöjandet. Foto: Twitter / Faksimil expressen.se
  • Måndag 8 Aug 2016 2016-08-08
E-post 118

STOCKHOLM När SVT Nyheter uppmärksammade ett inlägg på Facebook från Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kent Ekeroth twittrade Expressens redaktionschef Magnus Alselind till SVT och ville ha credd. Men nyheten har sitt ursprung från sajten Inte rasist men en sajt Expressen själva inte creddar.

Ett utspel på Facebook från Kent Ekeroth (SD) om att asylsökare inte ska ha rätt att demonstrera har väckt starka känslor. Inlägget från Ekeroth har sin grund i att en grupp asylsökare nyligen demonstrerat utanför riksdagen i centrala Stockholm.

”Rätt avskyvärt att asylsökande tar sig friheten att säga till Sverige vad vi borde göra eller ej. Som om de har en rättighet att vara här. De borde inte ens ha rätt att få hålla demonstrationer – det borde vara förbehållet medborgare. Dessutom; detta är ytterligare ett argument varför asylsökande inte ska få vistas fritt”, skrev Ekeroth.

Expressen vill ha credd av SVT – Själva creddar de inte Irm

Utspelet på Facebook kom snabbt att skärmdumpas av Henrik Johansson på Inte rasist men. Kort därefter publicerar han ett nytt inlägg med titel ”Ekeroth vill fängsla alla asylsökanden i ‘transitcentrum’ och strypa deras rätt att demonstrera”. Inlägget fick stor spridning i sociala medier och väckte skarp kritik.

Dagen efter publiceras en krönika i Expressen, skriven av debattören Alex Schulman. Krönikan med titel ”Ekeroths syn på asylsökande påminner om nazisterna”, tar avstamp i precis de uppgifter som Inte rasist men avslöjade. Men i krönikan nämndes aldrig att storyn först uppmärksammats av den antirasistiska sajten.

Krönikan fick också stor spridning och nu blev ämnet så pass omdebatterat att SVT Nyheter följde upp storyn. Det fick däremot Expressen att reagera och redaktionschefen Magnus Alselind twittrar till SVT om att de missat credd, alltså att länka och tala om var storyn ursprungligen kommer ifrån.

Detta får Inte rasist men att reagera mot Alselind på Twitter.

Expressens egen policy: ”Var generös med credit”

Den 12 januari 2012 publicerade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson ett blogginlägg där han kommenterade den egna tidningens policy om att ge credit till andra aktörer. Där fastslår han att Expressen ska vara en tidning som är ”generös med credit” och de har en ny policy som han tror ska göra Expressen ”tydligast i svensk press”.

Mattsson refererar även till just Alselind när det kommer till tidningens generösa regler som ska få Expressen att sticka ut lite extra.

”Editionschefen Magnus Alselind har tagit fram riktlinjer för att vi ska arbeta mer som exempelvis amerikanska medier, nämligen att inte bara ange källa till en sakuppgift utan att också oftare redovisa var rapporteringen började. Även om tidningen Expressen gått vidare på något i, säg, tv eller radio och fått fram egna nyheter ska vi gärna kredda den redaktion som satte saken på agendan”, skriver Mattsson.

Den redaktion, eller sajt om man så vill, som satte Ekeroths utspel på Agendan var Inte rasist men. Trots detta, när Nyheter Idag kontrollerar Expressens internetsajt vid 12-tiden på måndagen, finns ingen sådan hänvisning i Schulmans krönika.

Borde Expressen credda Inte rasist men?
730 röster (se resultat)

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag