Hamnarbetarförbundet om andra företag i hamnen: ”Funkar hur bra som helst”

Foto: Flickr
  • Söndag 16 Jul 2017 2017-07-16
E-post 65

GÖTEBORG Trots att Göteborgs hamn lamslagits av multinationella storföretaget APM-Terminals konflikt med Svenska Hamnarbetarförbundet fungerar verksamheten i övriga hamnen bra, enligt Peter Annerback avdelningsordförande för facket. – Där går det hur bra som helst, säger Annerback.  

Konflikten mellan Svenska Hamnarbetarförbundet och det globala storföretaget APM-Terminals har pågått i mer än ett års tid. Konflikten behandlas i en serie artiklar på Nyheter Idag.

Bland annat bråkar APM-Terminals om att Svenska Hamnarbetarförbundet, enligt svensk lag, har rätt att strejka trots att APM tecknet ett kollektivavtal med ett helt annat fackförbund, nämligen LO-anslutna Transportarbetarförbundet.

LÄS ÄVEN: APM-T vägrar teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet – Kräver fredsplikt ändå

Enligt Peter Annerback, ordförande för Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning fyra i Göteborg, behöver det inte vara några problem att det saknas kollektivavtal. Enligt honom handlar inte konflikten om Göteborgs hamn, där hamnarbetarförbundets medlemmar jobbar utspritt på flera företag. Enligt Annerback står konflikten mellan hamnarbetarförbundets medlemmar och företaget APM-Terminals.

– Det här är APM terminals, alltså vi har en terminal som heter Logent, vi har en terminal som heter Gothenburg Roro Terminal, som är nästan lika stor som APM. Där går det hur bra som helst. Där har vi ännu fler medlemmar och vi har inget kollektivavtal.  I Halmstad och Helsingborg, alltså där finns det nästan inga transportare alls.

Nyheter Idag har talat med Logents affärsområdeschef Paul Lindberg som inte vill kommentera ärendet.

Nyheter Idag har också ringt till Björn Wånge, VD för Roro Terminals. Även Wånge avböjer att kommentera ärendet men hänvisar till sina uttalanden i Svenskt Näringslivs mediasatsning Arbetsmarknadsnytt.

Där berättar Wånge att man lyckats undvika konflikt med hamnarbetarna just genom att tillmötesgå deras krav eftersom konflikt med de svenska hamnarbetarna skulle kunna slå hårt mot kunderna.

– Hamn4an har vid förhandlingar stora påtryckningsfaktorer, säger Björn Wånge till arbetsmarknadsnytt. Vi får ofta ge oss då vi vill införa förändringar eftersom varsel om konflikt hela tiden påverkar förhandlingarna.

Genom att respektera svenska arbetares rättigheter har konflikt kunnat undvikas.

– Verksamheten hos oss är just nu väldigt hög och det mesta flyter på bra. Vi söker ingen konflikt, vi söker en vettig lösning som följer den svenska modellen, fortsätter han.

APM-Terminals har istället hamnat i konflikt med Svenska Hamnarbetarförbundet. Varför det funkar bra mellan andra företag och fackföreningen saknar Annika Hilmersson, kommunikationschef vid APM-Terminals, förmåga att svara på.

Vad är din teori kring att andra företag i hamnen kan komma såväl överens med hamnarbetarförbundet men inte ni?

– Det är en fråga jag inte kan svara på, jag tror du ska ställa den till de andra företagen. Jag svarar jättegärna för vår verksamhet.

Men är inte det lustigt att det just med er det blivit en sådan konflikt, men de andra företagen går det ganska bra med?

– Vad var din fråga gällande det?

Är det inte lite lustigt att det är just med er som det blivit en sådan konflikt medan de andra företagen kommer överens med hamnarbetarna?

– APM-Terminals bedriver verksamhet i 72 länder. Där följer vi det landets lagstiftning och den modellen som utgörs och vi gör det även här i Sverige.

Men är det  inte lite konstigt att de andra företagen kommer så väl överens med det här fackförbundet som ni varit i en konflikt med väldigt länge?

– Min kommentar kring det är att vi följer svenska modellen och svensk lagstiftning.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag