”Har inte ork med make-up sex”: Trötta tongångar i SD efter Martin Strids skandal-uttalande om muslimer

Strid till vänster och Juntunen till höger. Foto: svtplay.se samt Nyheter Idag
  • Söndag 26 nov 2017 2017-11-26
E-post 669

NORRKÖPING ”Om man är ex-muslim har man kommit ganska långt att bli fullt ut människa”, förklarade Martin Strid i talarstolen på Sverigedemokraternas landsdagar. Partikamraten Tapani Juntunen, som själv lever ihop med en muslimsk man, är luttrad. ”Jag är till åren kommen och har inte ork med make-up sex med min man varje gång någon klumpeduns vräker ur sig något ogenomtänkt om islam”, skriver han på Facebook.

När Martin Strid från Dalarna klev upp i talarstolen på Sverigedemokraternas landsdagar var det antagligen få människor i lokalen som var beredda på vad han skulle säga. Han menade att det finns en skala mellan att vara 100 procent människa och hundra procent ”muhammedan”. Uttalandet uppmärksammades först av Inte rasist men.

– Alla muslimer finns någonstans på den skalan, förklarade Strid med utsträckta armar.

Både Strid och Sverigedemokraterna har mött stor kritik efter uttalandet. Även flera medlemmar inom SD är mycket upprörda och SVT Nyheter kunde meddela under söndagen att Strid troligen kommer att uteslutas ur partiet. Nyheter Idag har talat med presschefen Henrik Vinge som summerar skandalen.

– Det var en väldigt lyckad helg, mycket positivt och vi har fått prata mycket politik. Då blir många besvikna när någon går upp i talarstolen och förstör, säger han.

”Har inte ork med make-up sex”

Extra speciell blir situationen för SD-medlemmen Tapani Juntunen. Han lever ihop med sin sambo, en man som är muslim. Strids resonemang i talarstolen har inte gått paret förbi. ”Jag skulle uppskatta om fokuset kring islam riktade in sig på islamister och jihadister. Formulera gärna något intellektuellt kring det istället”, skriver Juntunen på Facebook och fortsätter:

”Jag är till åren kommen och har inte ork med  make-up sex med min man varje gång någon klumpeduns vräker ur sig något ogenomtänkt om islam. I synnerhet inte när det är politiska representanter från Sverigedemokraterna”, poängterar Juntunen.

– Det är ett märkligt uttalande. Jag tycker att det är så mycket prat om islam, det kommer ingen vart. Jag har själv försökt sätta mig in i begreppet klan, jag tycker det bättre belyser de problem som finns i Sverige. Tjatet om islam leder ingenvart, det blir en stor konflikt men det finns inga politiska lösningar.

Vad säger din pojkvän när han ser det här uttalandet?

– Det är klart han berörs av det också. Han får en konstig syn på partiet när det kommer sådana här uttalanden.

Du skriver att du har inte ork med make-up sex? Hur löste ni det här då?

– Det var det som jag skrev, det var inte riktigt sant. Det var ett humoristiskt sätt att rikta min kritik.

Har du haft diskussioner i SD om islam och de här bitarna?

– När jag blev medlem skrev jag en avsiktsförklaring och identifierade två saker jag tycker behöver förändras. Det ena är HBT-politiken och det andra är synen på islam. Man får hitta en lämplig konfliktlinje som beskriver det som faktiskt är problem. Jihadism är ett problem i alla länder, även här. Islamism är också ett problem eftersom det är politiserad form av islam, det är en politisk ideologi och den ska vi naturligtvis inte hålla med om alls.

– Vi är inte intresserade av någon teokrati. Vi ska inte ha lagar som bestäms utifrån vad som står i Koranen. Men det har ju inte att göra med människors privata religion, den ska vi freda. Vi ska lyfta fram de människor som är muslimer, som är integrerade och är anpassade och tycker om att leva här. Det är dom vi ska lyfta fram som förebilder.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag