Kakan Hermansson hoppar av Comviq-kampanjen
STOCKHOLM Karin ”Kakan” Hermansson hoppar av samarbetet med Comviq. Det meddelar teleoperatören i en Facebook-uppdatering efter att en massiv kritikstorm riktats mot kampanjen. Det är andra gången på kort tid där Kakan lämnar en kampanj där hon varit ett av affischnamnen.
Efter att Nyheter Idag berättade om Comviqs kampanj, där kändisar som Kakan Hermansson och Zara Larsson ska få människor att lämna sin filterbubblor, har reaktionerna varit starka. Inte minst har kritik har riktats mot teleoperatören med anledning av att företaget anlitat feminist-profilen Hermansson. Nu meddelar Comviq via Facebook att Kakan Hermansson lämnar kampanjen.
”Som en del av Comviqs uttrycksfrihetskampanj valde vi 10 profiler som, liksom vi, värnar om rätten till uttrycksfrihet. Idag har Kakan Hermansson på eget initiativ meddelat att hon hoppar av kampanjen eftersom hon upplevt situationen hotfull. Vi tycker att det är oerhört tråkigt, samtidigt har hon vår fulla förståelse och vårt stöd. Comviqs kampanj kommer att fortsätta som planerat. De reaktioner vi fått kring kampanjen visar tydligt varför kampanjen är viktig och varför uttrycksfrihet är värd att slåss för”, skriver Comviq.
I november förra året rapporterade Nyheter Idag om en kampanj från biltillverkaren Audi där Hermansson var affischnamn. Den kampanjen avbröts av Audi efter att en massiv kritikstorm.