Löfven om Juholts sverigebildskritiska uttalande: ”Ska tala för Sverige i en positiv anda”

Foto: Arbeiderpartiet & Nyheter Idag.
  • Onsdag 25 okt 2017 2017-10-25
E-post 2535

STOCKHOLM Håkan Juholt, fd partiledare för S och numera ambassadör på Island, har varnat för att Sverige håller på att avveckla demokratin, ett uttalande som inte föll i god jord hos svenska topp-politiker. Nu möter han kritik från statsminister Stefan Löfven vars direktiv till Juholt är tydligt.
– Är man ambassadör för Sverige då ska man tala för Sverige i en positiv anda, säger Stefan Löfven

För lite mer än en vecka sedan publicerades en intervju med Håkan Juholt i Svenska Dagbladet. Juholt är före detta partiledare för Socialdemokraterna och är numera stationerad på Island, där han utnämnts till Sveriges ambassadör.

I intervjun är Juholt uppriktigt sagt orolig för den svenska demokratins framtid. Han varnar för att vi i Sverige i håller på att avveckla demokratin och ersätta den med teknokratstyre som till sist kan leda till diktatur.

LÄS ÄVEN: Ambassadör Håkan Juholt: ”Vi håller på att avveckla demokratin!”

– Hur gammal är din son? Fyra? När han är gammal kommer han inte att leva i en demokrati utan i en teknokrati, eller en diktatur. Det är så in i helvete sorgligt. Jag är ledsen att säga det, men jag är 100 procent säker. Vi håller på att avveckla demokratin, sa Håkan Juholt till SvD.

Det dröjde inte länge innan Juholt fick motta kritik från sina partikollegor i det socialdemokratiska partiet. Sveriges utrikesminister Margot Wallström hoppas att Juholt ska lära sig hur man ska uttrycka sig. Nu stämmer även statsminister Stefan Löfven in i kritiken. Är man ambassadör för Sverige så ska man tala positivt om Sverige, det är statsministerns tydliga direktiv till sin företrädare på partiordförandeposten.

– Är man ambassadör för Sverige då ska man tala för Sverige i en positiv anda, säger Löfven till TT uppger GP.

Enligt Löfven är det att gå för långt att varna för att Sverige eventuellt kan komma att avveckla demokratin.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag