Matkedja låste priserna – då sjönk inflationen

En Kiwi-butik i Danmark. Foto: Tomasz Sienicki CC BY 3.0
  • Lördag 18 mar 2023 2023-03-18
E-post

När den norska matkedjan Kiwi tog beslutet att stoppa alla prishöjningar tvingades konkurrenterna följa efter. Det ledde till att inflationen i landet sjönk.
– Vi ser det som en långsiktig investering, säger matkedjans kommunikationschef Kristine Aakvaag Arvin till SvD/TT.

I början av februari gjorde majoriteten av Norges matkedjor en prishöjning på omkring 10 procent över en natt. Chockhöjningen kom i samband med att nya avtal slutits med leverantörerna.

Kiwi, en matkedja känd för sina låga priser, bestämde sig emellertid för att gå på tvären. Istället för att prishöjningar tog man beslutet att frysa priset för alla butikens varor. Detta efter att redan i september stoppat prishöjningar på omkring 250 varor till och med maj.

Enligt Kristine Aakvaag Arvin ledde beslutet, som inte hade utannonserats av lågpriskedjan i förväg, till 600 000 nya kunder inom loppet av en vecka.

– Det har varit helt galet. Vi brukar vara näst störst på marknaden men den senaste månaden har vi varit nummer ett, säger hon till SvD/TT.

Till följd av uteblivna kunder blev huvudkonkurrenterna Rema och Coop Extra illa tvungna att gå i Kiwis spår. Och eftersom de tre kedjorna utgör runt 70 procent av marknaden resulterade det i att inflationen i Norge sjönk i februari. Det menar bland andra Nordeas chefsekonom i landet Kjetil Olsen.

Många ekonomer tror dock att prisstoppet inte kommer att vara och kedjan själv medger att beslutet har stått dem dyrt.

– Självklart är det viktigt för oss att vara lönsamma eftersom vi har ansvar för 14 000 anställda, men just nu är marginalerna hårt pressade och det går ut över lönsamheten, säger Aakvaag Arvin.

SvD/TT: Betyder det här att ni går med förlust?

– Det kan jag inte kommentera, mer än att det kostar väldigt mycket. Marginalerna i dagligvarubranschen är lika låga i Norge som i Sverige. Men vi ser det som en långsiktig investering. Även om det är en hög kostnad så blir kostnaden mindre när vi har tillväxt i antal kunder.

I många år har det vanligtvis varit norrmän som åkt över den svenska gränsen för att handla billigare mat. Men efter de markanta prishöjningarna har trenden vänt och nu är det allt fler svenskar som åker till grannlandet i väst på grund av lägre matpriser, rapporterar P4 Värmland.

Kiwi

Kiwi är en norsk matkedja som bildades 1979 och ägs av NorgesGruppen ASA. Matkedjan har omkring 14 000 anställda och har även funnits i Danmark, men lade där ner sina butiker år 2017.

Källa: Wikipedia

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag