Mirakel inträffade på TT-redaktion

TT-redaktionen, där miraklet ska ha inträffat, är beläget vid slussen i Stockholm. Bilden är ett montage. Foto: Johan Fredrikssom / Wikimedia Commons
  • Onsdag 16 Sep 2015 2015-09-16
E-post 885

STOCKHOLM Ett drygt dygn efter att Nyheter Idag avslöjat att den rödgröna regeringen tömmer tågbolaget SJ på hisnande 1,7 miljarder kronor publicerar TT samma nyhet, utan att nämna att Nyheter Idag var först. Det kom att visa sig bero på ett rent mirakel. ”Det är vår egen story. Vi har inte läst Nyheter Idag och därmed inte sett din artikel”, skriver Tina Strömberg i ett sms till Nyheter Idag.

Efter att Nyheter Idag kunde avslöja att den rödgröna regeringen planerar tömma det statliga tågbolaget SJ på 1,7 miljarder i en aktieutdelning har reaktionerna varit skarpa. Samtidigt genomför bolaget en besparing på nattågen till Jämtland, något som motiveras med att den tågtrafiken inte är lönsam. Tidigare har de bägge språkrören i Miljöpartiet, Åsa Romson och Gustav Fridolin, gått hårt ut mot dåvarande alliansregering för de senare låtit sätta ett vinstkrav på verksamheten i SJ.

– Det är ett resultat av alliansens misslyckade tågpolitik. SJ har gått med vinst i flera år men tvingas ändå skära ner eftersom vinsten gått till Anders Borgs kassa. I stället borde de ha satsat för att stärka tågtrafiken, sade då Åsa Romson till Aftonbladet.

Nyheter Idags avslöjande fick över 10 000 reaktioner i sociala medier

Avslöjandet från Nyheter Idag kom att bli en publicistisk raket med över 10 000 reaktioner i sociala medier. Artikeln kom till och med att bli en av Sveriges mest delade artiklar i sociala medier under måndagen.

Tunga opinionsbildare som Rebecca Uvell och Hanif Bali (M) spred nyheten på Twitter och Centerpartiet gick ut med ett pressmeddelande där de kritiserar den rödgröna regeringen. Det som väckte störst kritik var att Miljöpartiet tidigare kritiserat alliansen för vinstuttag och sedan gör samma sak själva, men i betydligt större omfattning.

– Det är svårt att se det som annat än superhyckleri, säger centerpartiets riksdagsledamot Per Åsling i ett pressmeddelande.

Pressmeddelandet från Per Åsling har sin grund i avslöjandet från Nyheter Idag, något som även bekräftas när Nyheter Idag kontaktar Centerpartiet. Vår rubrik var ”Superhyckleriet: Så dränerar de rödgröna krisande SJ på otroliga 1,7 miljarder” – samma ord om superhyckleri gick igen i Åslings citat.

Miraklet på TT-redaktionen

Sent på tisdagkvällen publicerar Svenska Dagbladet en artikel via TT om att tågbolaget SJ töms på pengar. I artikeln framgår såväl innehållet i vårt avslöjande, men även citat från Per Åsling i centerpartiet. Men ingenstans i texten från TT nämns att det är Nyheter Idag som står för avslöjandet.

Efter att vi blivit kontaktade av läsare som ställde sig frågan om TT använt våra uppgifter utan att ange var de kom ifrån, något som är kutym bland seriösa medier, valde Nyheter Idag att undersöka saken. Det kom att visa sig att ett otroligt mirakel har inträffat på TT-redaktionen.

Trots att avslöjandet från Nyheter Idag fick över 10 000 reaktioner, blev en av måndagens mest delade artiklar i sociala medier och att tunga opinionsbildare delat artikeln i sociala medier med stor spridning som följd, lyckades TT mirakulöst nog helt missa avslöjandet från Nyheter Idag.

Men den otroliga storyn slutar inte där. Bara ett drygt dygn senare inträffar alltså ännu ett mirakel – TT lyckas på egen hand berätta exakt samma story om den stor miljardutdelningen i SJ. I ett sms bekräftar Tina Strömberg på TT den otroliga vändningen.

”Hej, angående artikeln om SJ-miljarderna har vi inte creddat någon då det är vår egen story. Vi har inte läst Nyheter Idag och därmed inte sett din artikel”, förklarar Tina Strömberg i ett sms till Nyheter Idag.

TT-journalist blev uppmärksammad på Twitter

Ännu mer otroligt förefaller det journalistiska miraklet vara då TT-journalisten Owe Nilsson fick raka frågor med anledning av det stora avslöjandet från Nyheter Idag. Men Nilsson kände inte till något om en utdelning i miljardklassen i tågbolaget SJ, ej heller att Romson eller Fridolin skulle ha anledning att kommentera det.

Lyckligtvis lyckades TT sedan, ett dygn senare och trots påstötningar i förväg, att helt på egen hand rapportera om samma avslöjande som Nyheter Idag. Miraklens tid är inte förbi.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag