Nej, Nyheter24 och Expressen berättar inte hela sanningen om tiggarna på campingen

Nej, än så länge finns inget som visar att polisen faktiskt ljugit. Bilden är ett montage. Foto: Faksimil nyheter24.se
  • Måndag 18 Maj 2015 2015-05-18
E-post 853

SVERIGE Idag dundrar Nyheter24 ut en artikel med rubriken ”Här avslöjas polisens miljonlögn om tiggarna”, en artikel som tar rygg på att polisen kartlagt vad man kallar organiserat tiggeri. Men nu kan Nyheter Idag avslöja att artikeln hos Nyheter24 har brister – det har visst bott tiggare tidigare än augusti 2014 på campingen.

Det började med en artikel hos tidningen Hela Hälsingland som berättar att polisen i Gävle låtit utreda en grupp EU-migranter, i folkmun även kallade tiggare, som bott på en camping utanför Söderhamn. I artikeln återges vad polisen kommit fram till, bland annat att det förekommer en form av organisering bland tiggarna.

– Vi ser att det finns en organisation. Det är samma människor som skjutsar ut dem varje morgon, det finns människor som går runt och samlar upp pengarna från dem som sitter på gatorna, förklarade Lars Fredin, tf polisområdeschef i Norra Gävleborg till Hela Hälsingland.

I samma artikel kan vi läsa att enligt polisens uträkningar omsätter lägret mer 10 miljoner kronor per år

Nyheter24: ”Här avslöjas polisens miljonlögn”

Under måndagen rapporterar Nyheter24 att polisens uppgifter är en lögn. Men det är inte uppgiften om omsättningen på över 10 miljoner kronor som Nyheter24 ifrågasätter, utan vad tiggarna totalt ska betalat till campingen i avgift för att bo där. Enligt polisen ska det ha kostat ungefär en miljon kronor att bo på campingen, skriver Hela Hälsingland. Nyheter24 har i sin tur pratat med en icke namngiven företrädare för campingen som hävdar att den summan är lägre.

Som stöd för påståendet om att polisen far med osanning berättar den anonyme campingföreträdaren för Nyheter24 att tiggarna har bott på campingen sedan augusti 2014. Men när Nyheter Idag kontrollerar uppgifterna med en enkel sökning finner vi att Hela Hälsingland rapporterade att det bodde tiggare på campingen redan i mars 2014, alltså nästan ett halvår tidigare. Den totala tiden som det bott tiggare på campingen är direkt avgörande för hur mycket de kan tänkas ha betalat för boendet.

Även Expressen publicerar en artikel, som i huvudsak handlar om samma uppgifter som står att läsa i Nyheter24. Dock går inte Expressen lika långt och påstår att det skulle handla om en ”miljonlögn” från polisens sida.

Vi avslöjar Nyheter24

Nyheter Idag har talat med campingägaren Alf Kanon som medger att det bott tiggare längre än ett år på campingen. I telefon poängterar han att antalet varierat över tid och att under högsäsongen 2014, alltså mitt på sommaren, var det som minst 40 tiggare boende på campingen.

– Det har bott mellan 40 personer upp till 120 som mest och nu är det ungefär 40 personer igen, säger Kanon till Nyheter Idag.

Enligt Kanon ska det under en period mitt på sommaren 2014 varit som lägst antal tiggare på campingen, någon enstaka familj med uppskattningsvis sex till åtta individer.

Den gruppen som är där nu?

– De har bott här sedan augusti 2014. De är de som har bott här längst så att säga.

Och innan dess?

– Innan dess var det ett antal familjer som var här 2014. De kom någon gång i mars.

Totalt sett har det alltså bott tiggare, i varierande omfattning sedan mars 2014 och inte sedan augusti. Det är alltså den gruppen som finns där idag som har bott på campingen sedan augusti, men totalt sett har det bott tiggare nästan ett halvår längre än vad som påstås hos Nyheter24 och i Expressen.

Påståendet om vad tiggarna har betalat för boendet på campingen kan inte Nyheter Idag kontrollera på annat sätt än att återge vad campingen själva säger. I tidningen Expressen säger Alf Kanon att det rör sig om mellan 350 000 och 400 000 kronor.

Nyheter24 har inte heller pratat med motparten, alltså polisen, men påstår i sin artikel ändå att uppgifterna, som ursprungligen publicerades hos lokaltidningen Hela Hälsingland är felaktiga.

”Men trots att uppgifterna är felaktiga så har nyheten fått stor spridning, och bland annat använts av Sverigedemokraterna för röstfiske”, skriver Nyheter24. Vidare har ej heller Nyheter24 kunnat visa att polisens huvudsakliga påstående om att tiggarna omsatt över 10 miljoner kronor på ett år skulle vara felaktigt.

 

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag