Öljätte tappar 5 miljarder dollar efter sågat samarbete med trans-influencer
Den amerikanska öljätten Anheuser-Busch har tappat över 5 miljarder dollar i värde efter att man inledde ett samarbete med trans-influencern Dylan Mulvaney för ölmärket Bud Light, rapporterar New York Post.
Dylan Mulvaney var tidigare skådespelare med roller i bland annat South Park-skaparnas musikal ”The Book of Mormon”.
När COVIS-pandemin drabbade USA med restriktioner i många delstater blev Mulvaney utan sysselsättning, och inledde då sin transition till en flicka, vilket hon började dokumentera i filmer på plattformen TikTok i mars 2022.
Mulvaney blev mycket framgånsrik på plattformen, där hon idag har över 10 miljoner följare. I oktober förra året intervjuade Mulvaney USA:s president Joe Biden för plattformen NowThisNews. Efter intervjun fick Mulvaney hård kritik av den republikanska senatorn Marsha Blackburn och den konservativa transvestiten Catylin Jenner.
Läs även: Tumult när simmerska höll tal på universitet – attackerades av transaktivister
Den konservativa kritiken hindrade emellrtid inte ölföretaget Anheuser-Busch från att inleda ett samarbete med Mulvaney för företagets populära ölsort Bud Light.
I en film som laddades upp på Mulvaneys Instagramkanal den 1 april dricker Mulvaney Bud Light och pratar om ”march madness”, det nationella amerikanska mästerskapet i basket för herrlag från college. Mulvaney, vars flick-karaktär är en korkad bimbo, låtsas emellertid inte veta vad march madness är för något. Bud Light lanserade även en ölburk med en bild på Mulvaneys ansikte.
Visa detta inlägg på Instagram
Mulvaneys samarbete med Anheuser-Busch fick flera konservativa profiler att gå i taket. Artisten Kid Rock blev viral med en film där han skjuter sönder lådor med Bud Light och avslutar med att vända sig till kameran och säga ”Fuck Bud Light and fuck Anheuser-Busch”.
— KidRock (@KidRock) April 4, 2023
Backlashen mot Anheuser-Busch har gett effekt, rapporterar New York Post. Enligt tidningen har storföretaget tappat mer än 5 miljarder i värde efter att samarbetet med Mulvaney lanserades.
Sedan 31 mars har företagets aktie tappat 4 procent, vilket innebär att värdet på företaget sjunkit från 132,38 miljarder dollar till 127.13 miljarder, alltså ett tapp på mer än 5 miljarder dollar i värde.
– De där människorna, de förstår inte mig, och vad jag än gör eller säger tas från sitt sammanhang och används mot mig, och det är så sorgligt för allt jag försöker föra ut är positivt, säger Mulvaney i podcasten ”Onward with Rosie O’Donell”.
Mulvaney uppges ha inlett samarbeten värda över en miljon dollar sammanlagt med märken som Bud Light, Kate Spade och Nike. För det sistnämnda företaget gjorde Mulvaney reklam för ett sport-behå, vilket fick hård kritik av den konservativa programledaren Megyn Kelly.
– Nike sponsrar Dylan Mulvaney nu för en jävla sportbehå. Jag är ledsen, Dylan har inte bröst, säger Kelly i sitt program ”The Megyn Kelly Show” på tisdagen.
Fox Business rapporterar att Bud Light, som hittills varit USA:s bäst säljande ölmärke, tappat rejält i försäljning sedan samarbetet med Mulvaney inleddes.
Enligt en barägare som Fox Business talat med har försäljningen av Bud Light på flaska sjunkit med 30 procent, medan försäljningen av Bud Light på fat tappat 50 procent.
– När Bud Light försökt vara inkluderande, har de exkluderat nästan alla andra, inklusive sin traditionella publik, säger Jeff Fitter som äger Case & Bucks, en sportbar i Barnhart, Missouri.
Läs även: Storbystad translärare tvingas lämna skola – klär sig som en man på fritiden
Läs även: Totalflopp för SVT:s transvestitprogram