”Putins lakejer och landsförrädare”: Schulte (M) riktar hård kritik mot SD-uttalande om kärnvapen

Schulte (M) riktar hård kritik mot SD. Foto: Pressbild samt faksimil Facebook
  • Onsdag 17 jan 2018 2018-01-17
E-post 65

STOCKHOLM När Sverigedemokraternas försvarspolitiske talesperson Mikael Jansson meddelar i en intervju med Sveriges Radio att han lutar åt att stödja konventionen mot kärnvapen möter han hård kritik från den moderata riksdagsledamoten Fredrik Schulte. ”SD visar ännu en gång sin tydliga rysslandskoppling”, skriver Schulte på Facebook.

Sveriges kommande linje i frågan om en FN-konvention emot kärnvapen väcker heta känslor. Från regeringens håll väntas möjligen ett stöd för att Sverige ska ställa sig bakom konventionen men från borgerligt håll är tongångarna att Sverige ska göra tvärtom. När Sveriges Radio intervjuar Mikael Jansson, Sverigedemokratisk försvarspolitiker, lutar han åt samma linje som bland annat MP och delar av Socialdemokraterna.

– Initialt och nu ser jag inte att det skulle vara några försvårande omständigheter för Sverige att skriva under, säger Jansson till Sveriges Radio.

Formellt har inte Socialdemokraterna ännu lämnat besked i hur de ställer sig i frågan, men om S går samma väg som MP kan de, tillsammans med stöd från SD, nå en majoritet för att Sverige ska ställa sig bakom konventionen. En som reagerar häftigt mot detta är Moderaternas riksdagsledamot Fredrik Schulte som säger att han personligen inte har några problem med att kärnvapen i framtiden skulle kunna grupperas i Sverige.

– Frågan handlar inte om att ta ställning för att placera kärnvapen på svensk mark eller inte. Den handlar om att utesluta att det någonsin sker. Framförallt är det ett säkerhetspolitiskt ställningstagande där vi positionerar oss mot NATO och därmed gör oss till Putins nyttiga idioter, säger Schulte till Nyheter Idag.

– Sedan måste Sverige oavkortat detta öka sin försvarsförmåga och successivt ta sig upp till ett försvarsanslag som motsvarar 2% av BNP.

Under onsdagens partiledardebatt i riksdagen kom samma fråga upp på dagordningen, bland annat i en replikväxling mellan Liberalernas partiledare Jan Björklund och SD-ledaren Jimmie Åkesson. När Björklund krävde svar på hur SD egentligen kommer ställa sig i frågan svarade Åkesson att SD ännu inte behandlat frågan centralt, utan att de avser tänka över det hela grundligt innan de meddelar en slutgiltig linje.

”Putins lakejer och landsförrädare”

På Facebook kommenterar Schulte artikeln från Sveriges Radio där han kallar SD för ”Putins lakejer” och ”landsförrädare”. Om sådan retorik är framgångsrik mot SD återstår att se. Nyheter Idag frågade Schulte om han vad han tror om istället att samtala med SD i frågan, eller på annat sätt försöka locka över dom på den egna linjen.

– Moderaternas nya partiledning har varit tydliga med att man inte vill föra en direkt dialog med SD och jag står bakom den linjen även om jag personligen har en mer pragmatisk syn på frågan. Däremot finns det ju flera sätt att påverka partier på. Det är min övertygelse att detta ställningstagande är problematiskt för SD. Därmed tror jag att de kan komma att ändra sig om man pressar dem tillräckligt i den allmänna debatten, säger Schulte.

Men det är inte bara Sverigedemokraterna som fått hård kritik i försvarsdebatten. När den tidigare M-ledaren Fredrik Reinfeldt pratade om Försvarsmakten som ett ”särintresse” var det istället Moderaterna som beskrevs med liknande epitet som Schulte nu riktar mot SD.

– Reinfeldts formulering var extremt olycklig. Hans och hans regerings tillkortakommanden då rättfärdigar dock inte att man är Putins nyttiga idioter idag, säger en självkritisk Schulte.

– Att regera ett land felfritt i 8 år är en omöjlighet och regeringen Reinfeldt hade absolut sina brister. Att vi missade den ryska hotbilden är en sådan. Vi borde börjat rusta upp i samband med Putins Georgien-krig.

Ska SD anpassa sig efter M i kärnvapenfrågan?
851 röster (se resultat)

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag