Ris och lite ros – här är reaktionerna på #sasgate

SVERIGE Flygbolaget SAS reklamfilm har blivit en riktig ”snackis” på sociala medier. Reaktionerna är blandade – från uppskattning till ilska. Nyheter Idag har botaniserat och här följer ett axplock.
– Vad är genuint skandinaviskt? Absolut ingenting. Allt är kopierat.
SAS nya reklamfilm har blivit grundligt sågad i sociala medier sedan den lades ut på tisdagen. Filmen togs ned efter ett tag men kan i skrivande stund ses igen på Youtube.
Från tongivande sverigedemokrater har kritiken varit stark. Mattias Bäckström Johansson, talesperson med ansvar för statliga bolag, tycker att staten ska sälja sin andel av SAS.
– Det är nu snart tio år sedan riksdagen bemyndigande regeringen att vid lämplig tidpunkt minska ägandet i SAS, trots detta äger staten fortfarande nära på en sjättedel av bolaget. Staten ska inte äga flygbolag och det är hög tid att se en bortre tidshorisont för statens ägande, säger han till Nyheter Idag.
I ett pressmeddelande skriver SAS att man står bakom budskapet i reklamfilmen och att man misstänker att kampanjen har blivit ”kidnappad” på grund av antalet reaktioner. Riksdagsledamoten Björn Söder tycker att bolaget ska bojkottas.
Även utanför SD har många varit kritiska. Jens Ganman konstaterar med ett klassiskt pajdiagram att folk inte gillar när man ”pissar” på deras kultur.
Alla kulturer föddes färdiga. Utom den skandinaviska. pic.twitter.com/1RoGdHlF71
— JensGanman (@JensGanman) February 12, 2020
Kristdemokraten Evin Badrniya önskar att vissa svenskar kunde sluta förminska sin egen kultur för att framstå som toleranta.
Är SÅ glad att de svenskar min familj först lärde känna här inte höll på med ”finns ingen svensk kultur”-tramset. De var glada i landets kultur & historia, delade med sig och lärde oss. Otroligt mycket mer inkluderande än tramsiga förnekelseprojekt i vänsteranda.
— Evin (@evinbdya) February 12, 2020
Historikern Artur Szulc, som har polskt påbrå, reflekterar över vad reklamen säger om svenskhet.
Den där SAS-reklamen som kommenteras på vissa håll är verkligen ett illustrativt exempel på en unik kombination av attityder hos svenskt etablissemang: det finns inget som är äkta svenskt men det svenska är ändå förträffligt.
Självförnekelse och självbelåtenhet i ett.
— Artur Szulc (@SzulcArtur) February 12, 2020
Terrorforskaren Magnus Ranstorp skriver i ett svar till Nyheter Idags Pelle Zackrisson hur reklamfilmen kunde ha gjort på ett bättre sätt.
Huvudbudskapet var extremt negativt. De hade inte testat reklamfilmen innan den släpptes. De hade kunnat vända på samma budskap och filmat skandinavier ute i världen som hämtar hem inspiration och förbättrar idéer.
— Magnus Ranstorp (@MagnusRanstorp) February 12, 2020
Men det är inte alla som förstår uppståndelsen. En av de som gillar filmen är Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Hur. Kan. Folk. Bli. Arga. På. En. Gullig. Och. Menlös. Reklamfilm. För. Att. Resa.
— Karin Pettersson (@AB_Karin) February 12, 2020
Riksdagsledamoten Joar Forssell (L) beskriver reklamfilmen som vacker.
Tråkigt att SAS tar ner sin reklamfilm. Den var vacker, helt rätt och hyllade det som gjort vårt moderna samhälle starkt: öppenhet, progressivitet och framtidstro.
Synd att SAS böjer sig för ”Sverigevännernas” hets, lättkränkthet och trollfasoner. pic.twitter.com/H5Z2X0F57A
— Joar Forssell (@JoarForssell) February 12, 2020
Erik Helmerson, ledarskribent på Dagens Nyheter, tycker mest att reaktionerna är tröttsamma.
Jag vet faktiskt inte vad som gör mig mest trött, påståendet att det inte finns något svenskt/skandinaviskt eller de som går i taket varenda gång nån ändå påstår det. #vägraåsiktomsasreklam
— Erik Helmerson (@Erik_Helmerson) February 12, 2020
Hej.
Det är många som läser Nyheter Idag, men bara några tusen som prenumererar.
Om du tycker att det vi gör behövs, att det är viktigt med en alternativ röst i Mediesverige, bli prenumerant.
Vass journalistik kostar. Om inte någon är beredd att betala för den kan den försvinna i morgon.