Rödgrönt raseri när blågula sänker reduktionsplikten: ”Klimatsveket är ett faktum”
Tidöpartierna sänker reduktionsplikten till 6 procent vid årsskiftet. Det får rödgröna politiker att rasa. ”Klimatsveket är ett faktum”, skriver centerns partiledare Muharrem Demirok på Twitter.
”Våra partier har nu kommit överens om att sänka den svenska reduktionsplikten till 6 procent för både bensin och diesel. Det utgör en sänkning med 34 procentenheter för diesel respektive 6,5 procentenheter för bensin, jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå för 2024”, skriver partiledarna Ulf Kristersson, Ebba Busch, Johan Pehrson och Jimmie Åkesson i en debattartikel för Dagens Nyheter.
Vidare skriver de att den nya nivån blir gällande mandatperioden ut och kan innebära att dieselpriset blir omkring 5,50 kronor billigare per liter inklusive moms – redan 2024.
Sverigedemokraterna hade gärna sett att reduktionsplikten sänktes till noll procent. Trots det är de nöjda med sänkningen 6 procent.
– Vi ser det som en stor seger, säger partiets miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen till SVT.
På den rödgröna sidan är man emellertid inte lika glada över beskedet.
”Regeringen krossade idag Sveriges möjligheter att nå klimatmålen i tid”, skriver C-ledaren Muharrem Demirok på Twitter.
Regeringen krossade idag Sveriges möjligheter att nå klimatmålen i tid. Istället hänvisar man, som vanligt, till att något annat ska lösa problemen. Men inte ens om hela fordonsflottan elektrifierades imorgon skulle vi klara klimatmålen. Klimatsveket är ett faktum.
— Muharrem Demirok🇺🇦 (@MuharremDemirok) May 7, 2023
”Klimatskandal!” utropar centerns klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin.
Regeringen väljer de facto att skrota klimatmålen. Det finns inga rimliga förslag som är i närheten av att kompensera för de ökade utsläppen detta medför. Klimatskandal! https://t.co/I9UMBbyvps
— Rickard Nordin (@rickardnordin) May 7, 2023
Miljöpartiets båda språkrör Märta Stenevi och Per Bolund är också kritiska.
Nu överger Tidöpartierna reduktionsplikten. Att påstå att detta är för barnfamiljernas skull är trams. Sänkningen kommer framför allt att gynna höginkomsttagare i storstäder, och de barnfamiljer och pensionärer som har det tuffast hjälps inte alls av detta.
— Märta Stenevi (@martastenevi) May 7, 2023
”Vi utmanar själva fundamenten för mänskligt liv på planeten.”
Samtidigt: SD & regeringen river ner varje åtgärd som kan minska utsläppen och klimatkrisen.
När extremvädren slår till, kom ihåg vilka som kämpat för lägre utsläpp och vilka som kämpat mot! https://t.co/ePnp3Ei2ES
— Per Bolund (@bolund) May 7, 2023
Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg stämmer in och refererar till fackförbundet IF Metalls ordförande Marie Nilsson.
Lyssna på IF Metall 👇 https://t.co/6ulqDwbnIR
— Anders Lindberg (@anderslindberg) May 7, 2023
Reduktionsplikten är den lag som förpliktigar bensin- och dieselsäljande företag att minska utsläppen av fossila bränslen till en viss andel, vilket görs genom att blanda in biodrivmedel i tanken.
Dagens reduktionsplikt ligger på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.
Dess förespråkare menar att den behövs för att nå Sveriges klimatmål. Men de blågula partiledarna skriver i debattartikeln att det inte har varit en ändamålsenlig åtgärd.
”Utsläppen från biltrafiken måste fortsätta minska i snabb takt. Men reduktionsplikten är inte en effektiv åtgärd för att främja omställning – utan enbart destruktiv för hushållens ekonomi”, skriver de blågula partiledarna i debattartikeln.
Läs även: Andersson (S) varnar för regeringen: ”Hot mot demokratin”
Läs även: Åkesson vill utvärdera EU-medlemskapet – men inte gå ur: ”Debatten är i princip död”