Rödgrönt raseri när blågula sänker reduktionsplikten: ”Klimatsveket är ett faktum”

Bild: Skärmdump SVT Play
  • Söndag 7 maj 2023 2023-05-07
E-post

Tidöpartierna sänker reduktionsplikten till 6 procent vid årsskiftet. Det får rödgröna politiker att rasa. ”Klimatsveket är ett faktum”, skriver centerns partiledare Muharrem Demirok på Twitter.

”Våra partier har nu kommit överens om att sänka den svenska reduktionsplikten till 6 procent för både bensin och diesel. Det utgör en sänkning med 34 procentenheter för diesel respektive 6,5 procentenheter för bensin, jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå för 2024”, skriver partiledarna Ulf Kristersson, Ebba Busch, Johan Pehrson och Jimmie Åkesson i en debattartikel för Dagens Nyheter.

Vidare skriver de att den nya nivån blir gällande mandatperioden ut och kan innebära att dieselpriset blir omkring 5,50 kronor billigare per liter inklusive moms – redan 2024.

Sverigedemokraterna hade gärna sett att reduktionsplikten sänktes till noll procent. Trots det är de nöjda med sänkningen 6 procent.

– Vi ser det som en stor seger, säger partiets miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen till SVT.

På den rödgröna sidan är man emellertid inte lika glada över beskedet.

”Regeringen krossade idag Sveriges möjligheter att nå klimatmålen i tid”, skriver C-ledaren Muharrem Demirok på Twitter.

”Klimatskandal!” utropar centerns klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin.

Miljöpartiets båda språkrör Märta Stenevi och Per Bolund är också kritiska.

Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg stämmer in och refererar till fackförbundet IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Reduktionsplikten är den lag som förpliktigar bensin- och dieselsäljande företag att minska utsläppen av fossila bränslen till en viss andel, vilket görs genom att blanda in biodrivmedel i tanken.

Dagens reduktionsplikt ligger på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Dess förespråkare menar att den behövs för att nå Sveriges klimatmål. Men de blågula partiledarna skriver i debattartikeln att det inte har varit en ändamålsenlig åtgärd.

”Utsläppen från biltrafiken måste fortsätta minska i snabb takt. Men reduktionsplikten är inte en effektiv åtgärd för att främja omställning – utan enbart destruktiv för hushållens ekonomi”, skriver de blågula partiledarna i debattartikeln.

Läs även: Andersson (S) varnar för regeringen: ”Hot mot demokratin”

Läs även: Åkesson vill utvärdera EU-medlemskapet – men inte gå ur: ”Debatten är i princip död”

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag