Ryska tv-kanalen klippte in bilder från Bahrain i reportage om Rinkeby

Ryssarna skarvar med videobilder som förefaller komma från Bahrain.
  • Tisdag 7 Mar 2017 2017-03-07
E-post 236

SVERIGE Bilder på brinnande molotovcocktails som kastas mot bilar och en grupp ungdomar som springer mot kameran skymtar förbi i ett ryskt tv-reportage om Rinkeby. Nu kan Nyheter Idag avslöja att bilderna, som används av tv-kanalen NTV, förefaller ha sitt ursprung från Diraz i Bahrain och vara daterade 2012.

I ett ryskt tv-inslag, som bland annat tar upp de våldsamma upploppen från Rinkeby den 20 februari, skymtar dramatiska videobilder förbi där en grupp ungdomar kastar molotovcocktails mot bilar varpå de sedan rusar mot kameran. Men bilderna är inte från Rinkeby utan förefaller ha sitt ursprung från mellanöstern, närmare bestämt från Diraz på ön Bahrain.

Det är 42 sekunder in i tv-reportaget från ryska NTV som sekvensen från Bahrain börjar. Samma bilder syns i ett videoklipp publicerat på sajten LiveLeaks där videon anges ha filmats den 12 december 2012. Samma sekvens som NTV publicerar dyker upp ungefär en minut och 30 sekunder in i videoklippet hos LiveLeaks.

Samtidigt som bilderna visas i det ryska tv-inslaget syns texten ”Швеция” uppe i vänstra hörnet vilket betyder ”Sverige” på ryska.

Anklagas för att ha erbjudit 400 kronor för bråk framför kameran

Den danska radiokanalen radio24syv berättar på måndagen att ett ryskt tv-team erbjudit 400 kronor till ungdomar om de ställde upp på att bråka framför kameran. Det framgår av en intervju radiokanalen gjort med en person på plats.

– Medan vi snackade med dem kom polisen fram till oss. Vi ville inte göra något av det där som de sa, men när polisen kom sa de ryska journalisterna att det var vi som hade sagt att vi kunde visa dem lite bråk för 400 kronor, säger Rinkebybon Mohammed till kanalen.

Nyheten om att ett ryskt tv-team erbjudit betalning för att kunna filma bråk har startat spekulationer i sociala medier där den ryska kanalen NTV pekas ut som den kanal som möjligen kan ha erbjudit pengar, något som bland annat Aftonbladet rapporterar.

Politiska vinklingen: Aftonbladet nämner Mattias Karlsson (SD) men inte Jerzy Sarnecki

Nyheten, eller spekulationerna om NTV, har kommit att användas politiskt på nyhetsplats av Aftonbladet. I artikeln omnämns att Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen Mattias Karlsson intervjuas i det ryska tv-inslaget. Vidare omnämns även Örebropolisens utredare Peter Springare samt det kontroversiella medborgargardet ”Soldiers of Odin”.

”I reportaget från NTV, där SD:s gruppledare i riksdagen Mattias Karlsson medverkar, får tittarna bland annat veta att migrationen har ‘gått alldeles för långt’. Polisen Peter Springare och den högerextrema organisationen ‘Soldiers of Odin’ framställs som hjältar i inslaget. Vidare rapporterar man att även den amerikanska presidenten Donald Trump ses som en stor hjälte av många svenskar”, skriver Aftonbladet på nyhetsplats.

Däremot utelämnar Aftonbladet att även kriminologen Jerzy Sarnecki medverkar i samma tv-reportage. Sarnecki citeras ofta av Aftonbladet i frågor som rör brottslighet och socioekonomi. Vinklingen på nyhetsplats i Aftonbladet har fått effekten i sociala medier att Mattias Karlsson, men inte Jerzy Sarnecki, möter kritik för sin medverkan.

Socialdemokraten Fredrik Olsson från Södertälje länkar till Aftonbladets artikel på Twitter och kommenterar själv att Karlssons medverkan är ”graverande”. Han spekulerar öppet i om det hela är en ”slump”.

Litar du på etablerade medier?
1126 röster (se resultat)

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag