Så lurar Sydsvenskan läsarna om återvändande IS-terrorister

Det blir inte propaganda bara för att RT rapporterar vad Sveriges Radio berättar.
  • Fredag 21 Okt 2016 2016-10-21
E-post 563

SVERIGE Nyheten i Sveriges Radio om återvändande terrorister blev plötsligt rysk propaganda när tevekanalen RT återrapporterade precis de uppgifter som Sveriges Radio publicerar. Det är i vart fall vad Sydsvenskans läsare luras till att tro. – Jag hinner inte prata med dig längre, säger Sydsvenskans journalist Kalle Kniivilä till Nyheter Idag och slänger sedan på luren i örat.

I en artikel, och ett radioinslag, i Sveriges Radio får vi veta att återvändande IS-terrorister kan få hjälp med gratis körkort, bostad, sysselsättning och till och med skuldavskrivning. Uppgifterna som Sveriges Radio rapporterar kommer både från Anna Sjöstrand, som är samordnare mot våldsbejakande extremism i Lund, men framför allt från Christoffer Carlsson som författat en rapport på uppdrag av Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.

I SR-artikeln poängteras även att det sociala stödet som kan erbjudas terroristerna är aktuellt efter eventuellt straff. Eftersom det är svårt att bevisa vem som gjort vad i Syrien och Irak är det en vanlig uppfattning att många återvändande terrorister aldrig straffas för sitt deltagande i terrorstaten IS framfart.

Nyheten blev internationell

Artikeln hos Sveriges Radio har fått enorm spridning i sociala medier. Även artikeln från Nyheter Idag som rapporterat om de uppgifter Sveriges Radio presenterar har fått mycket stor spridning. Det tog heller ingen lång stund förrän internationella medier kom att rapportera om det sociala stöd som kan finnas tillgängligt för återvändande terrorister.

En av flera internationella medier som uppmärksammade nyheten var den ryska statliga tv-kanalen Russia Today som återger vad Sveriges Radio berättar. De länkar även till Sveriges Radio som är ursprungskällan.

Detta fick tidningen Sydsvenskan att rapportera om Allianspolitiker i Lunds kommun som ville ändra kommunens handlingsplan för återvändande terrorister. Men den handlingsplanen hade Allianspartierna själva röstat igenom och vad exakt som skulle ändras kunde inte politikerna peka ut, något som Sydsvenskan tar fasta på i sin artikel. Dessutom står det, enligt Sydsvenskan, inget uttryckligen i handlingsplanen om några speciella satsningar på återvändande terrorister om körkort eller skuldsanering.

Sydsvenskan lurar läsarna

Men trots Allianspolitikernas fadäs nöjer sig inte Sydsvenskan utan tidningen går även ett steg längre. Journalisten Kalle Kniivilä förvillar läsaren genom att redan i ingressen i sin artikel hävda att hela nyheten är en ”tidningsanka” och att medier som ryska statliga tv-kanalen RT hänvisar till Lunds kommuns handlingsplan.

”Tre borgerliga partier begär att särskilda satsningar på jobb och bostäder för hemvändande jihadister stryks ur Lunds handlingsplan. Men något sådant har aldrig funnits i planen – påståendet är en tidningsanka som sprids bland annat av en rysk statlig propagandakanal”, skriver Kniivilä i sin ingress.

När Nyheter Idag granskar vad RT rapporterar finner vi att den ryska tevekanalen inte nämner någon handlingsplan från Lunds kommun. Däremot återrapporterar RT precis de uppgifterna som Sveriges Radio ursprungligen presenterade. RT länkar även till inslaget från Sveriges Radio.

En annan egenhet hos Sydsvenskan är även att kalla terroristerna för ”IS-krigare” i rubriksättningen. Att använda begreppet ”krigare” kan lätt få läsare att förväxla terroristerna med soldater, vilket är stridande personer som lyder under en legitim stat.

Kniivilä: Att RT inte nämner någon handlingsplan är ”oväsentligt”

Nyheter Idag har talat med Kalle Kniivilä som författat artikeln i Sydsvenskan. När vi förklarar att ryska RT inte nämner någon handlingsplan, och att vi försöker förstå vad som egentligen är en tidningsanka, blir han kort i tonen.

– Ja men det får du bena ut själv, säger Kniivilä först men fortsätter sedan lägga ut texten något.

– Det är väl uppenbart att det som står på Russia Today handlar om vad Lunds kommun gör och om dom nämner eller inte nämner något ord där är ganska oväsentligt i sammanhanget. Du jag sitter i ett morgonmöte nu, jag hinner inte prata med dig längre, säger han och lägger sedan på luren i örat på Nyheter Idag.

Tricket som Kniivilä använder i sin artikel kallas folkmun för att argumentera mot en ”halmdocka”. Det betyder att man tillskriver någon annan ett falskt påstående och sedan argumenterar mot detta – i det här fallet att ryska RT skulle ha nämnt handlingsplanen i Lunds kommun. Det är just denna, av Kniivilä påhittade uppgiften, som sedan beskrivs som en ”tidningsanka”.

Och Sydsvenskans trick för att lura läsarna verkar fungera på Magda Rasmusson som är språkrör för Grön Ungdom.

Men det är inte alla som låter sig luras. Moderaternas lokalpolitiker Per Hagwall noterar på Twitter att något inte stämmer med Sydsvenskans artikel.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag