Socialdemokraterna anklagas för att plagiera Moderaternas gamla film

Foto: Faksimil Youtube samt Twitter
  • Fredag 10 aug 2018 2018-08-10
E-post 431

SVERIGE ”Sossarna är så trötta att de inte ens pallar att ta fram egna kampanjer”, skriver den borgerliga debattören Rebecca Uvell med anledning av Socialdemokraternas nya valfilm. Enligt Uvell har valfilmen, som utgår från en korvkiosk, stora likheter med en tidigare kampanjfilm från Moderaterna. Den filmen utgick från en kiosk som säljer Thaimat.

”Hej, vad vill du ha?” frågar en kille i en korviosk samtidigt som statsminister Stefan Löfven går fram till luckan för att göra en beställning. ”Vad jag vill ha?” svarar Löfven och svarar med att berätta om den socialdemokratiska politik han vill ha. Så börjar Socialdemokraternas valfilm som nu är publicerad i sociala medier.

Det som till en början ser ut som ett originellt grepp kan vara en idé som Socialdemokraterna ”lånat” från Moderaterna. Den borgerliga debattören Rebecca Uvell noterar på Twitter att temat med en kiosk har använts tidigare i den moderata kampanjen ”Alla behövs” från 2014. Den filmen tar sin utgångspunkt i en kiosk som serverar Thailändsk mat och med Fredrik Reinfeldts berättarröst får tv-tittaren veta varför det är viktigt med entreprenörsskap och att se möjligheter där andra ser en gräsplätt.

”Sossarna är så trötta att de inte ens pallar att ta fra egna kampanjer utan återanvänder Moderaternas från 2014. Har de inte börjat packa väskorna ännu är det dags nu”, skriver Rebecca Uvell på Twitter.

Efter lunch på fredagen har Socialdemokraternas film drygt 13 000 visningar på Youtube. Som jämförelse har ”Ett folk – ett parti”, en nästan två timmar lång film som handlar om Socialdemokraternas mörka historia, drygt 450 000 visningar. Emellertid har den SD-producerade filmen om Socialdemokraterna varit publicerad längre tid än Socialdemokraternas valfilm.

Möjligen är det Moderaternas tidigare ”arbetslinje” som Socialdemokraterna låtit sig inspireras av. På en av affischerna, med en bild på Stefan Löfven, står budskapet att ”jag vill ha ett Sverige där alla som kan jobba ska jobba”.

Tidningen Aftonbladet berättar att det är reklambyrån Acne som producerat Socialdemokraternas valfilm. I videon ser det ut som att Löfven även sparkar boll i en sekvens med Aftonbladet avslöjar att det är ”fejk”. Det som ser ut att vara Löfvens fot är i själva verket någon annan som sparkar på bollen.

Tidsbrist uppges vara förklaringen till att en statist fick hoppa in och sparka boll i Löfvens ställe.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag