Teliasonera hjälper Putin att censurera nätet

  • Fredag 14 Mar 2014 2014-03-14
E-post 0

Ryska tillsynsmyndigheten för massmedier, informationsteknologi och kommunikation, Roskomnadzor, kräver att Rysslands internetleverantörer blockerar flera oppositionella internetsajter. En av leverantörerna som följde uppmaningen är svensk-finska Teliasoneras ryska dotterbolag MegaFon, enligt ett pressmeddelande av Martin Uggla, ordförande i Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter.

– Än en gång hjälper det halvstatliga Teliasonera en auktoritär regim att inskränka yttrandefriheten. Det är anmärkningsvärt, särskilt med tanke på att bolagets ledning lovat att bättra sig efter de senaste årens skandaler, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

Teliasonera ägs till knappt 50 procent av svenska och finska staten. Bolagets ägarandel i MegaFon uppgår till strax över 25 procent.

Bland de sajter som berörs av blockeringen hittar vi nyhetssajterna grani.ru och kasparov.ru samt oppositionsledaren Aleksej Navalnyjs blogg.

I Aleksej Navalnyjs fall menar Roskomnadzor att bloggen strider mot villkoren för den husarrest som han befinner sig i. De övriga blockeras för att de publicerat ”uppmaningar till lagvidrig verksamhet och deltagande i massevenemang som bryter mot ordningslagen”.

Aleksej Navalnyjs blogg speglas även på den oberoende radiostationen Echo Moskvys hemsida. MegaFon, valde då att blockera tillgången till hela Echo Moskvy.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag