Thomas Mattsson försökte stoppa Medievärldens artikel om hur Expressen-chef drogade och våldtog kvinna

Thomas Matsson och Axel Andén. Foto: Nyheter Idag/Medievärlden
Thomas Matsson och Axel Andén. Foto: Nyheter Idag/Medievärlden
  • Måndag 30 Okt 2017 2017-10-30
E-post 728

SVERIGE Tidningen Expressens chefredaktör Thomas Mattsson försökte stoppa en artikel i Medievärlden som handlar om våldtäkter och sexuella övergrepp mot tidningens kvinnliga medarbetare. Det hävdar Medievärldens chefredaktör Axel Andén idag.

Artikeln handlar bland annat om hur en Expressen-chef polisanmäldes 2004 för att ha våldtagit en kvinna på hotell Amaranten i Stockholm, hur tidningens ledning försvarar en äldre man som tafsat på en yngre kvinna och om kvinnor som inte vågar polisanmäla av rädsla för att förlora jobbet.

Artikeln tar även upp hur det på Expressen under 2000-talet ska ha funnits en ”vikarieligglista” med ”de mest påsättbara vikarierna”. Cheferna på Expressen ”bokade” helt enkelt vilka sommarvikarier de ville ligga med.

– Jag kände mig äcklad när jag fick höra talas om det, berättar en drabbad person för Medievärlden.

Flera av dem som var involverade i övergreppen arbetar än idag kvar på Expressen. Den utpekade våldtäktsmannen uppges exempelvis ha en chefsposition på tidningen.

När Expressens chefredaktör Thomas Mattsson fick veta att Medievärlden höll på att arbeta med en artikel om övergreppen på hans tidning ringde han upp Medievärldens chefredaktör Axel Andén. Enligt Andén försökte Mattsson förmå honom att stryka delar av artikeln alternativt stoppa publiceringen helt och hållet.

Andén gick med på att stryka en formulering om att Expressen-chefen ska ha drogat kvinnan innan han våldtog henne, däremot lät han en formulering om hur Expressen-chefen tillsammans med en kollega delgavs misstanke om brott i hotellets reception stå kvar i den.

När Mattson inte fick igenom alla sina krav ska han enligt Andén ha hotat med ”att Expressen kommer att agera, att Expressen kommer att gå ut både internt och externt och att det kommer att bli en fråga mellan Bonnier och vår nya ägare Alma.”

Axel Andén säger till Nyheter Idag att han aldrig kände sig hotad av Mattssons telefonsamtal.

– Nej, jag kände mig aldrig hotad, säger han.

Kändes det obehagligt?

Tystnad.

– Jag vet inte. Det har varit blandade känslor kan jag väl säga.

Tvekade du någonsin kring publiceringen?

– Nej, det gjorde jag inte.

Mattsson säger i en intervju med Medievärlden att man på tidningen haft ”problem med attityder, men inte specifikt med sexism”. Vidare säger han att han inte känner till ”vikarieligglistan”, trots att han jobbat på kvällstidningen sedan 1991, och menar att Expressen inte har någon ”redaktionell arbetsledare som anmälts för någon form av sexism”.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag