”Våldet har exploderat” på skola som undviker att ta konflikt med elever

Foto: Flickr
  • Måndag 25 feb 2019 2019-02-25
E-post 1768

HJULSTA Våldet på Hjulsta grundskola ”har exploderat” på grund av en ny pedagogisk metod, enligt skyddsombud. Nu kräver skyddsombudet föreläggande mot metoden som går ut på att undvika att ta konflikt med våldsamma och hotfulla elever. 

Skyddsombudet på Hjulsta grundskola kräver att Arbetsmiljöverket ingriper med ett föreläggande eller förbud mot den pedagogiska metod skolan praktiserar, rapporterar Arbetarskydd. 

Metoden kallas för ”lågaffektivt bemötande” och går ut på att personal ska bemöta utåtagerande elever med lugn och på så vis trappa ned konflikten. Men enligt skyddsombudet har metoden istället lett till en ”explosion av hot- och våldsincidenter”.

Läs även: Knivbeväpnade barn på mellanstadieskola i Gislaved

Bland de 50 incidenter skyddsombudet rapporterar finns både misshandel och hot riktade mot personal och andra elever. Bland annat ska en ur personalen blivit knuffad, mordhotad och kallad ”golare” av en elev, och elever ska vid flera tillfällen ha trängt sig in i klassrum och i lärarrum där de misshandlat och hotat elever och personal.

– Våldet har exploderat och LR:s skyddsombud på skolan har påpekat våldsökningen redan under våren 2018 och säger att det inte fungerar – men rektorn vidhåller det här förhållningssättet som hon har infört, säger Irene Ziverts, huvudskyddsombud för Lärarnas Riksförbund i Stockholm, till Skolvärlden.

Ziverts och hennes fackliga kollegor menar att våldet ökade när metoden lågaffektivt bemötande infördes. Enligt facket agerade man tidigare direkt om en elev var hotfull, medan de nya rutinerna går ut på att undvika att ta konflikt.

Läs även: 8-åring sprider skräck i skola med kniv – skolledningen agerar inte

– Eleverna har tagit över skolan och lärarna vågar knappt gå förbi dem i trapporna. Det är ohållbart. Jag har inte sett så många incidenter på så kort tid på en skola – och som bara fortsätter öka, säger Ziverts.

Psykologen och föreläsaren Bo Hejlskov Elvén, som förespråkar lågaffektivt bemötande, är kritisk till hur skolan praktiserar metoden.

– Vi ser ibland att man missförstår metoden och man tror att man inte får göra någonting. Orsakerna till att det händer kan vara att man inte har utbildat personalen, utan man har en chef som säger ”ni får inte göra vissa saker” – men man berättar inte vad de får göra och hur de ska göra, säger Hejlskov Elvén till Skolvärlden.

Prova PLUS för 69 kronor i månaden. Köp nu!

 

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag