”Vår policy är att låta KGB ta hand om ex-anställda”

Ryska politikern Medvedev och RTs chef Simonyan - Foto: Wikimedia commons
  • Söndag 16 Mar 2014 2014-03-16
E-post 0

MEDIA I en lång artikel på sajten buzzfeed sågas den ryska tevekanalen RT.com längs med fotknölarna. Detta i ljuset av ett mediekrig i USA i samband med krisen i Ukraina. I ett svar till buzzfeed ger chefen för RT ett minst sagt dräpande svar.

Det är en lång text som sajten Buzzfeed.com publicerar, där den ryska tevekanalen Russia Today (nu kallat RT) får svidande kritik. Vinklade nyheter, egna agendor och styrning från Kreml får vi veta när vi läser artikeln. RT finns på flera språk och ägs av ryska staten. Kanalen kan jämföras med motsvarande engelska BBC. RT är även världens största nyhetskanal på youtube.

Buzzfeed anklagar RT för propaganda och hårdvinkling – hårdvinklar själva

I flera exempel, framför allt genom intervjuer med före detta anställda på RT, försöker Buzzfeed visa att RT styrs direkt av Kreml som någon sorts propagandakanal för Rysslands regering. Buzzfeeds egen artikel är samtidigt hårt vinklad. Ett av exemplen som används är en intervju med Ron Paul. Den före detta medarbetaren på RT, Liz Wahl, menar att kanalen censurerade inslaget då ett avsnitt klipptes bort där ordet ”invasion” förekom när Wahl diskuterade situationen på Krim med Paul.

Dock har Ron Paul själv förklarat i medier att RTs intervju med honom inte alls blev vinklad i efterhand utan att den återgav i sak vad Ron Paul hade sagt.

I artikeln riktas en hel del kritik mot bland annat en chef inom RT-sfären, Denis Trunov, för att tvinga journalister att vinkla nyheter. Idag arbetar Denis Trunov på dotterbolaget Ruptlys kontor i Berlin.

Simonyan drev hejdlöst med Buzzfeeds frågor

Buzzfeed ställde ett antal frågor till Margarita Simonyan, chef över tevekanalen RT. I ett av svaren förklarar hon för Buzzfeed att hon tvivlar skarpt på att Buzzfeed pratat med några av hennes tidigare anställda.

– Vi har som policy på företaget att låta KGB ta hand om folk som slutar hos oss.

I en annan fråga från Buzzfeed som handlar om Simonyans eventuella hemliga möten med Kreml svarar hon såhär.

– Jag behöver inte gå på några möten med Kreml, jag bor redan där. Mitt kontor är också beläget där, likaså är det för alla chefer för tevekanaler i Ryssland. RT gör inte heller någon egen journalistik, vi läser helt enkelt upp Kremls senaste pressreleaser framför kameran. Det är mer effektivt så.

RT publicerar även själva hela intervjun, där Buzzfeed ställer ett antal frågor till Margarita Simonyan.

Nyheter Idag har ett samarbete med Ruptly, som ingår i RT-sfären.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag