Varför ska inte en extremist få stå på scenen?

Chang Frick, grundare av Nyheter Idag.
  • Torsdag 30 nov 2017 2017-11-30
E-post 0

BLOGG Hur galen och extrem någon må anses vara bör detta aldrig vara ett hinder för att varken delta i den offentliga debatten eller för den delen stå på Dramatens scen. Jag syftar på debaclet runt Amanj Aziz och föreställningen ”Muslim ban”, en debatt som jag ofrivilligt blivit indragen i, om än bara på ett hörn.

I Expressen kultur skriver America Vera-Zavala, regissör till föreställningen ”Muslim ban”, att den kritik som riktas mot Amanj Aziz har grund i rasism och islamofobi. Det är ett inlägg i en debatt som pågått ett tag och kritiken bygger huvudsakligen på att Aziz, som är den del av föreställningen, anses vara extrem och antisemit. Och det kanske han är, jag har ingen aning. Jag känner inte grabben.

Faktum är att jag har helt ignorerat detta kulturbråk. Men så fick jag veta på omvägar att Vera-Zavala namedroppat mig i Expressen som ett slagträ mot Timbro-liberaler och andra fiender. Gott så.

Vera-Zavala citerar vad Aziz säger i föreställningen: ”Att existera som muslim kan många gånger kännas som om man är en projektorduk. Projektionerna är på kroppen, och man kämpar med att få bort bilderna”. Och så är det säkert. Det finns mängder med förutfattade meningar om islam och praktiserande muslimer och tyvärr är den offentliga debatten många gånger svart-vit. Och det där stör mig faktiskt.

Det finns faktiskt ett värde i att låta människor, som anses avvikande, få stå i centrum någon gång ibland. Dessutom är det onekligen så att många muslimer får klä skott för vad andra muslimska extremister och galenpannor sagt och gjort. På den vägen är det inte konstigt att föreställningen tolkas på det mest negativa sätt där orden ”natta lilla David” betraktas som om det hade en antisemitisk underton. Det skulle förstås kunna vara så, men jag kan omöjligt säga om det verkligen var syftet.

Själv hävdar Vera-Zavala att förklaringen handlar om att hitta ett bra rim och det är på den vägen namnet ”David” kom in i bilden. Jag tror det är en mer sannolik förklaring än att det ligger ett djupare budskap, givet det jag läst mig till hittills.

Att se antisemitism i detta bekräftar i någon mening påståendet att olika egenskaper projiceras, i det här fallet på Aziz. Där har Vera-Zavala en poäng. Tyvärr går hon i samma fälla med projicering när jag i hennes text blir ”extremisten” och används som slagträ mot de som kritiserat henne. Tydligen har flera av föreställningens kritiker torgfört mig i andra sammanhang.

Därav vill jag vara tydlig mot Vera-Zavala: Om Timbro-liberaler ”torgför” mig så betyder det ingenting. Dels har jag ingenting med dem att göra och dels är jag inte på deras sida i den här debatten. Tvärtom, jag tycker de är ängsliga, har dåligt självförtroende och att de uppvisar en slags intolerans.

En av dem jag tycker är snett ute är just Expressens Karin Olsson som menar att den här föreställningen inte hör hemma på Dramaten. Det är för låg nivå, resonerar hon, även om jag tror att det också finns fler skäl bakom hennes åsikt.

Men oavsett, vilken scen ska föreställningen då vara på? Och vilka föreställningar ska vara på Dramaten istället? Och framför allt, varför kan inte Timbro-liberaler och högern skapa lite egen teater som väcker känslor och kritik istället för att stå bredvid och peka finger åt andra? Om nu Olsson tycker att ”Muslim ban” håller så låg nivå, gör det bättre själv istället.

Så resonerar jag. Det är därför jag startade en egen sajt istället för att gnälla på Expressen. Och vet ni vad? Det funkar!

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag