Coronakrisen hotar svenska medier – branschen kräver statliga stödinsatser
Vikande annonsintäkter gör att coronakrisen slår hårt mot svenska medier. Nu vill flera företrädare för branschen att staten går in med extra stödåtgärder under krisen.
Coronakrisen riskerar att slå mycket hårt mot svenska medier, skriver Dagens Nyheter. Anledningen är att annonsintäkterna sjunker kraftigt i kölvattnet av den ekonomiska kris coronavirusets framfart har utlöst.
– Läget är jätteallvarligt. Vi måste se över vad vi ska gå fram med till regering och riksdag för att säkerställa våra medlemmars överlevnad. Situationen är svår, men vi ser ju samtidigt att intresset för medlemmarnas artiklar och produkter är otroligt högt, säger Jan Fager, tillförordnad vd på Mediehusens branschorganisation TU, till DN.
Läs även: Australiensiskt genombrott i kampen mot coronaviruset
Mest akut är krisen för frilansande journalister som blivit av med uppdrag. Men även fast anställda journalister riskerar att drabbas av krisen, säger Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert.
– Mediebranschen är i kris och var det redan innan coronaviruset kom. Förra året hade vi flera konkurser. Nu är läget oerhört allvarligt: drastiskt minskade annonsintäkter skapar problem för dagspress, tidskrifter men även privatägda etermedier, säger Hyllert till DN.
Läs även: Personal attackerad efter coronautbrott på Migrationsverkets förvar
Hyllert, som har ett möte med kulturminister Amanda Lind (MP) inbokat sedan tidigare, menar att mediebranschen kommer att behöva ett extra insatt statligt stöd för att klara av krisen.
– De paket som redan presenterats räcker inte för att rädda arbetstillfällen. Det krävs väldigt mycket mer för att inte hamna i en situation med fler konkurser, något som skulle vara ett stort demokratiskt problem, säger Hyllert till DN.
Även SVT Nyheter Kultur uppmärksammar mediernas kris i pandemins kölvatten, och mest utsatta är de lokala tidningarna.
– Det finns risk för att vi kan behöva permittera journalister och därmed i praktiken dra ner på lokaljournalistiken när den behövs som mest, säger Mikael Nestius, affärschef vid Mittmedia, till SVT.
Läs även: Lars Calmfors om regeringens stödpaket: ”Svårt att se att det här ska räcka”
Även Nyheter Idag drabbas av vikande annonsintäkter. Men vi kommer inte söka några statliga stöd, utan förlitar oss på våra läsare.
Med en prenumeration på 69 kronor i månaden eller 349 kronor halvår, blir du en av dem som bidrar till att vi kan fortsätta med vår journalistik, och fortsätta vara ett alternativ till SVT, SR och andra traditionella medier. Klicka på länken, det går snabbt och du gör en stor insats för oberoende journalistik. Tack.