Blågula stoppar höghastighetståg: ”Riskerar tränga undan andra investeringar”
De blågula partierna kommer stoppa de rödgröna planerna på en höghastighetsjärnväg, som beräknades kosta minst 300 miljarder och bli klar först 2040. Detta framgår av en motion som lämnats in till riksdagen från företrädare för SD, M, KD och L.
”Svensk infrastruktur har stora och allvarliga problem. En majoritet av alla större projekt tenderar att bli kraftigt fördyrade och mycket försenade. Sverige har en stor underhållsskuld, i plan beslutade projekt är underfinansierade och såväl vägar som järnväg lider av bristande underhåll” skriver man bland annat i motionen som argument för att stoppa projektet.
Höghastighetståget har varit ett av Miljöpartiets hjärteprojekt för sitt ”fossilfria samhällsbygge”
– Äntligen! Det här har Miljöpartiet arbetat länge för. Sverige behöver nya stambanor och det är viktigt att vi nu kan fortsätta det fossilfria samhällsbygget. , sade partiets språkrör Per Bolund i ett uttalande när den dåvarande regeringens infrastrukturproposition presenterades i april 2021.
– Med snabba moderna tåg för vi människor och städer närmare varandra och vi kommer kunna ersätta flyg med hållbara tågresor, fortsatte Bolund.
Läs även: Riksrevisionen totalsågar Folkbildningsrådets miljardrullning: ”Brister i alla led”
Projektet initierades emellertid redan av Reinfeldts borgerliga regering år 2014.
– När Alliansregeringen lyfte det här som förslag så tror jag att det var under en fjärdedel av den kostnad som det handlar om i dag och vi har inte sett slutnotan, så situationen är en helt annan i dag när det gäller kostnaden, säger Maria Stockhaus som undertecknat motionen för Moderaternas räkning till TT.
De blågula partierna föreslår istället att man satsar på att rusta upp den befintliga infrastrukturen. ”Behoven inom infrastrukturen är stora och en satsning på höghastighetsjärnväg riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar” skriver man i motionen.
På Twitter råder delade meningar om de blågula partiernas stopp för höghastighetstågen. I vanlig ordning är högersympatisörer för förslaget, medan vänstersympatisörer är mot.
Kristerssons gäng säger ja till återvandringståg till Kabul och nej till höghastighetståg i Sverige. pic.twitter.com/cuwdKrNTJ9
— Linda Snecker (@lindasnecker) October 3, 2022
Höghastighetståg har funnits sen 60-talet. I Europa sen 80-talet. Eller ”science fiction” som Rosengren, född 1992, kallar det. https://t.co/UmJW5bAo5G
— Daniel Ekman (DEK) 🇸🇪🥢 (@dekman) October 4, 2022
Nej till höghastighetståg!
Med de stora och absoluta behov som finns inom järnväg/väg/infrastruktur så är en prioritering på ett oerhört kostsamt bygge av icke nödvändigt höghastighetståg inte rimligt. Bygg bort flaskhalsar, bygg ut regional pendling, förbättra befintligt nät. pic.twitter.com/f7AqVFHVR8— Richard Herrey (@RichardHerrey) October 3, 2022
”Det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent. Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu,” skrev Ulf Kristersson och jag i DI 2016, nu sex år senare finns en majoritet i riksdagen för den linjen. Argumenten är lika aktuella nu som då: https://t.co/chuxIMn9sE
— Jessica Rosencrantz (@Rosencrantz_J) October 4, 2022
Mycket prat om ”Eneroths science fiction”nu. Såvitt jag vet var det alliansregeringen som 2014 tog beslut om höghastighetsbanor inkl bostäder o pendling som ”Sverigebygget”. Och tillsatte ”Sverigeförhandlingen”. https://t.co/phMz9s0nRS
— Marie Demker 🇺🇦 (@Vanstrastranden) October 4, 2022
Läs även: Företag gjorde ”grön omställning” – hotas av nedläggning efter elprischock
Läs även: Här kör tåget på polisbil med misstänkt i – lämnades kvar på spåret